teflonminne
06-04-2009, 13:21
Jag vill plantera blåbärsbuskar och vinbär. Hur placerar jag dem i trädgården? Kan de stå tillsammans? Hur stor plats behöver de?
Har också funderingar på jordgubbar, hallon, rabarber. Kan de planteras på samma ställe framför buskarna?
Jag är helt ny på det här med trädgård så jag behöver tips från grunden.
Hej
Hallonen blir högst och behöver mycket sol och stöd så det de ska i så fall stå längre bak, vinbär vill också ha mycket sol och ifall du håller dem lite lägre genom att klippa dem kan de stå framför bara du kan gå runt så du kan plock ordentligt, vinbär och hallon vill ha ganska lika jord, om jag inte minns fel, kan ge dem lite aska om du har. Hallonen kan man välja lite hur mycket de breder ut sig genom att inte låta dem komma upp över allt utan ta bort skotten som kommer upp där man inte önskar, vinbärsbuskarna behöver nog minst 1 kvm/st. Blåbär däremot vill inte alls ha samma jord, de vill ha sur jord (torv och sand eller rodedendron jord) och inte mycket gödsel, de finns olika stora upp till 1 m åt alla håll, eller små 0,5 m. De kan ju stå ijämte varandra bara du gräver ut en håla på ca: 0.6 m bred och djup och byter mot rätt jord, de tål även att stå lite halvskuggigt. Rabarber vill bara ha vanlig jord med lite gödsel de behöver också ca: 1kvm om du vill ha lite lagom mycket rabarber. Jordgubbar vill bara ha vanlig jord med, sedan beror det på hur mycket jordbubbar du vill ha hur mkt plats det tar, men plantavståndet ska var ca: 25 cm mellan och 40-50 cm mellan raderna så på 1 kvm kan du kanske sätta 12 plantor och de får mycker revor på hösten med nya små jorgubbar på så vill du utöka så är det bara att sätta de nya små plantorna i ett par rader till. Jordgubbarna blir ju lägst så de kan du ta i några rader längst fram, de vill gärna ha mycket sol.