karmasus
Vi har en 2 m hög Ginko där genarna växer lite här och där. En större gren långt ner och så spretar en hel del.
Kan man beskära Ginkoträd? Hur? När?

HelenJ
Ginkgon har ett litet spretigt växtsätt som man egentligen inte ska beskära. Om ni googlar på bilder ser ni att de flesta träden inte är särskilt prydliga.

Kan ni inte visa en bild så vi kan se här hur illa det är?

(Om det alls ska beskäras är nu på våren den rätta tiden)
Gossen Ruda
Ginkon växer väl på gränsen av vad den tål i Sverige, den brukar beskäras av frosten tycker jag. Det finns en pampig sak en bit härifrån på dryga 5 meter och den är milt sagt spretig.
Huggorm
Jämfört med tex. lönnar är dom spretiga, men det är nog som rudan säger att frosten gör lite som den vill med dom. På nya zealand såg jag många fina ginkgo, och i det goda vädret dom har där tyckte jag inte dom var extremt spretiga
Krokodilen
Såg en enormt vacker gingko med väl sammanhållen krona i botaniska trädgården i Prag. Men där är ju vädret mildare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon