Har för första gången blivit med hus och stor inglasad altan. Letar efter en jättepelargon, men de enda jag hittar är sticklingar på tradera för 3-400 kr. Vilket jag är för snål för att köpa.
Finns det inte billigare någonstans?
joulanta
06-04-2009, 20:04
jag köpte en stickling "jättepelargon" förra året på tradera. Den växte trögt förra året men OK tänkte jag den var ju så liten då jag köpte den för dyra pengar. Men den växer lika sakta i år. Så jag känner mej lurad man ska inte tro allt man läser. Men jag ville ju ha en pelargon som växte nästan 2 meter på en sommar.
Annkina
06-04-2009, 20:15
CITAT (joulanta @ 06-04-2009, 21:04)
jag köpte en stickling "jättepelargon" förra året på tradera. Den växte trögt förra året men OK tänkte jag den var ju så liten då jag köpte den för dyra pengar. Men den växer lika sakta i år. Så jag känner mej lurad man ska inte tro allt man läser. Men jag ville ju ha en pelargon som växte nästan 2 meter på en sommar.
Så irriterande!!!
Vet att rockdala hade en för ett par år sedan, men hittar inte den på deras hemsida nu. Där borde man ju iaf kunna lita på att det är en sån.
lilla mamma
07-04-2009, 08:37
Jag köpte en pluggplanta på Lidens trädgård i Lidköping, om det nu råkar vara så att det är spaljépelargonen vi pratar om. Den kostade 14,50 och var hor stor och grov som helst.
Mariette
07-04-2009, 08:45
Har den här jätte-pelargonen ett namn?
Ullet
07-04-2009, 08:53
Det finns flera olika "jättepelargoner". ERA har en som heter Gigant och den är verkligen en Gigant. Då vet man vad man får. En annan är turkisk jättepelargon men även där är frågan, vad är vad? Några säger att blommorna ska vara mörkt cerise för att vara jättepelargonen, andra säger att det är den röda, själv har jag ingen aning om vem som är vem.
Men att köpa på Tradera är ett vågspel, gå med i Pelargonsällskapet och köp på forumet där, det finns folk som vet vad de säljer och säljer/byter inte vad som helst.
Annkina
07-04-2009, 09:06
Tack för era svar!
Ska kolla in pelagonsällskapets hemsida.
Wilmer
07-04-2009, 12:08
Vill du bara ha pelargoner som växer sig stora så är Mårbackan en hejjare på att växa, fort går det också.
Husihelvete
07-04-2009, 13:56
CITAT (Wilmer @ 07-04-2009, 13:08)
Vill du bara ha pelargoner som växer sig stora så är Mårbackan en hejjare på att växa, fort går det också.
Precis. Det är bara att ge den rätt förutsättningar och att ge gödning vid varje vattning.
Annkina
07-04-2009, 14:30
CITAT (Husihelvete @ 07-04-2009, 14:56)
Precis. Det är bara att ge den rätt förutsättningar och att ge gödning vid varje vattning.
Hm, kanske skulle försöka få tag på en sån istället då.
Hade för ett par år sedan en pelargon med orange blommor som fick rejält stora blad, kommer inte ihåg namnet nu, men kanske mamma har en kvar.
Såg för övrigt att Rockdala säljer spaljeperlargoner, så kanske beställer nått där ifrån.
Meriona
08-04-2009, 09:50
De flesta gamla sorter är starkväxande. Spaljepelargon funderade jag också på, men insåg att jag inte har plats på min lilla balkong...
Ullet
08-04-2009, 10:59
Stilleryd är ju en snabbväxare av dess nåde. Laxrosa aprikosa blommor har den.
Meriona
08-04-2009, 17:39
Ja den är fin! Väntar på en stickling från en bekant, men den har visst svårt för att rota sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.