emmsing75
Jag planterade i höstas pioner i min nya rabatt som ligger i soligt sydläge i Zon 3-4 och i ganska lerig jord som jag försökt förbättra. Vet inte riktigt vad jag ska ha som marktäckare framför, är lite inne på rosenplister eller garmander men har ingen erfarenhet av dessa. Fick förslag på förgätmigej men när jag läser om den så ska den inte trivas i soligt läge vad jag förstår. Rabatten ligger vid en trappa som man går förbi hela säsongen så det ska gärna vara nåt som ser hyffsat ut större delen av året. Tar tacksamt emot tips på växter som ni tror skulle passa och känner ni till/har ni erfarenhet av de jag nämnt ovan så kommentera gärna!

Andra växter jag redan bestämt mig/planterat i anslutning är Dahlia och Rose de Recht och jag har fortfarande en hel del yta kvar så har ni tips på växter som passar till Pioner, Dahlia och rose de rescht så tipsa gärna om dessa också. De jag funderar på just nu är guldlysing (brunbladig) och rosa brudslöja som lär ska ha väldigt djupa pålrötter men jag vet inte om det är nån nackdel.
vanjalarsa
HEj
Jag skulle välja någon sorts näva (geranium). DEt finns väldigt många olika sorter för olika lägen.
BRa och tåliga växter. Sök på google så borde du hitta flera.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Eva i Höga
Jag satt också och funderade på näva eftersom de finns så många olika så de kan passa till pioner. Tänkte också på mattram som är en favorit hos mig. Förgätmigej, som du tänkte på, blommar ju bara en kort tid och sedan är den inte rolig.
HelenJ
Nävor är också bra eftersom de gärna sprider sig om man fort vill fylla ut en rabatt. Det finns massor med olika färger, bladvarianter och storlekar som alla är klart odlingsvärda och som sagt långblommande. Här finns tips på bl a en rad olika nävor.

Akta dig bara för flocknävan, Geranium macrophyllum. Den är allelopatisk, dvs den bedriver kemisk krigföring mot sina grannar. Och pionerna vill du väl inte bli av med? wink.gif
Bee
Lavendel är vackert till både rosor och pioner smile.gif Fast kanske inte så vackert just nu, så här strax efter vintern.
Jag har satt kantnepeta i en rabatt med pioner och det vill jag säga - dom ser verkligen risiga ut efter blomningen! Förra året klippte jag ner dom i augusti och det blev lite bättre men, nej, hellre lavendel om zonen medger.

En annan låg kantväxt jag är väldigt förtjust i är vinteriberis. Den är vintergrön och det blir en sky av vita blommor på försommaren, därefter står den mörkgrön och fin resten av året. Hos mig är den lätt invasiv så man får hålla efter den. Blir ca 20-30 cm hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon