Full version: "Blåbärsbuske"
tigrella
Tittade Leila på landet och såg att det finns blåbärsbuskar blink.gif
Har för mig att det var amerikanska, är det någon som vet mer om detta eller odlar själv.
Är nyfiken för jag har för mig att jag läst att det tar upp till 5 år innan den ger bär, är det så?
Hur ska den planteras för att må bäst?
Tacksam för för svar!
vanjalarsa
DE amerikanska blåbärsbuskarna ska stå i surjord alltså samma som Rhododendron.
Man ska helst ha två buskar för att det ska bli bär. Att det tar flera år tror jag inget på.
DE är inte härdiga mer än i södra Sverige. Annars får man se till att de står skyddat.
DEt är vad jag vet. Finns säkert andra på forumet som kan mer.

Lycka till!

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
uno
Det är klart att Du skall ha några blåbärsbuskar. Jag har fyra buskar som bär mängder med bär.
Gott att äta direkt men även gott till blåbärssylt. Mina står i vanlig trädgårdsjord i söderläge Zon 3.
tigrella
Har läst att det finns många sorter att välja på, små mellan och höga.
Bor i södra östergötland, måste man täcka dem vintertid?
Funderar på om man kan ha dem i stora krukor eller är det helt galet confused.gif Så man kan ställa dem lite mer skyddat under vintern..
Är sugen på dessa buskar, smidigt att ha blåbär hemma som inte färgar så mycket.
Marla5
Hej
Jag har köpt 3 styck olika som klarar zon 4-5, en låg sort som heter Putte, en hög som jag inte kommer ihåg namnet på och den tredje har jag beställt på bakker och den ska ge extra stora blåbär upp till 2 cm, men den har inte kommit än, jag har haft dem i tunnor ute hela vintern och täckt med ris och löv och de har övervintrat i alla fall, men hur lång tid det tar innan de ger blåbär vet jag inte, köpte dem i höstas. Lycka till !!
Boxer
Här har det diskuterats om blåbär.
katah
jag har 4 blåbärsbuskar och har bestält 3 till .
Jag bor nära dig, så det är inga beskymmer att odla blåbär ute i mellansverige, vissa klarar sig långt till norr också.
mina står på surjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon