gulmåra
Jag var så glad i november. Sticklingarna var så gröna och fina. Jag fick en jättebra idé, tyckte jag då, varför inte ha en växtloppis i skolan så kanske vi inte behöver sälja ett berg av salami. rolleyes.gif (Sonen ska på klassresa)
Rossticklingar bland tomater, pumpor och luktärtor. Men nu i mars blir bara allt svartare och svartare trots massor med ljus och 10 graders värme. -cry-.gif Är 10 grader för kallt??
Många sticklingar har jag redan slängt, men hur är det med dem som är tämligen svarta men med synliga vita rot-trådar? Finns det hopp där eller är det bara dödsprocessen som är lite mer utdragen? unsure.gif

Tosan
Hmm, det låter inte särskilt bra måste jag säga, men jag skulle testa att kruka om dem i krukväxtjord.
Jag har haft ca 15-17 grader till mina sticklingar och lysrör och det har fungerat jättebra.
renate
Jag har övervintrat alla rossticklingar i kallväxthus,en del är gröna och börjar får blad men jag har några som ser helt bruna ut,jag avvaktar om det kommer något underifrån.Alla var rotade i höst när jag ställde de i växthuset.Att plantera om de nu är ingen ide,har de rötter kommer de kanske,jag skulle inte störa rötterna nu,de kommer att dör(jag har provat)
gulmåra
Hm, jag skulle haft varmare då?! Jag planterade om dem i höstas i krukväxtjord. Så jag trodde de skulle vara lite tuffare än ny-sticklingar. Suck man lär sig förhoppningsvis!

Renate, jag har lite i kallväxthuset också och de verkar klarat sig ungefär som dina. Många gröna och några svarta. Jag avvaktar och håller alla tummar!
Stiffe
Tja, det beror väl på vilka rosor du stuckit. Normalt ska de kunna stå ute (helst väl skyddade/täckta) hela vintern, om det inte är kinkputtar förstås. Däremot är det nog naturligt att räkna med ett visst svinn. Min erfarenhet, som visserligen är tämligen begränsad men ändå, är att minst hälften av sticklingarna brukar dö. Men då står de som sagt ute över vintern, och jag daltar inte utan låter Darwins princip råda (Survival of the fittest). Ska kanske tillägga också att det är vintersticklingar som jag tar från vårklippet.
/S

Även pinnar som svartnat kan bryta nya skott från marken.
gulmåra
Jag har övervintrat ute också, nergrävda i pallkragar, och de ser nästan friskare ut. Fast de har just tinat upp så det kanske inte är hela sanningen. Jag har inga kinkputtar att ta sticklingar av biggrin.gif . Det är mest gallicor. Men de är stuckna mitt i sommaren och när jag tänker efter har de sticklingar jag klippte förra våren nog klarat sig bättre.

Jag hoppas på många nya skott under mörka pinnar!! wink.gif
renate
Det är bara att prover sig fram,jag har inga rossticklingar inne frostfritt,jag gräver ner de i kallväxthus på hösten och där får de klara sig.nakdelen med växthuset är att det är varmt där nu och jag har börjat vattnar där.Har fiberduk som skydd mot solen. Jag har även några ute som jag stack bara ner i jorden.
Tosan
Aha, jag trodde de var nyrotade... Nej, då är det nog bara att vänta och se vad som händer. Har man tur kan de ju som sagt skjuta nytt från roten, men då ska man nog ha väldigt mycket tur.
gulmåra
Aha, det finns hopp! yahoo.gif ... om än litet...
Jag får snacka med dem att de inte ska ge upp!
Bassam

Tack för frågan

Sticklingar blir svart om den utsätts för frost.

H:Bassam
gulmåra
Ja, fast de här har klarat sig från frost.. Pelargonerna på samma ställe har mått prima hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon