Charlotte V
Rosa Arvensis Splendence...

Är det någon som har denna ros eller vet lite om den? Har försökt hitta den på Allt om Trädgårds Roslista, men där finns inte splendence-varianten med och ingen bild heller.

Har köpt ett exemplar och planterat vid min rosbåge och är nyfiken på andras erfarenheter av den. Bra, dåligt, problem, etc. Skulle också gärna få veta lite mer om hur färgen skiftar från knopp till utblomning.

Någon som kan hjälpa till?

Charlotte
Adri-Anne
Hej!

Jag har rosen. Detta är en floribundaros, mycket lik Schneewittchen i växtsätt och blommor. Men på Splendens blir vissa blommor kritvita, medan andra blir rödrosaprickiga och får rosafärgade ytterkanter på blombladen. Rosen doftar ganska svagt.
I övrigt beter den sig som Schneewittchen. Min är ganska ny så jag är nyfiken hur den kommer att utveckla sig i fortsättningen.
Den skall vara härdig upp till zon fyra/fem.
Hoppas det kan vara till någon hjälp. smile.gif
Charlotte V
Tusen tack!

Hade hoppats att det vita drog åt gult med knoppar och blommor, men ser på bilden att den går åt rosa. Den ser dock så fantastiskt vacker ut på bilden att man blir alldeles glädje-fnattig! Vad roligt!

Charlotte
nilla
Oj, vilken vacker ros! Doftar den?

Gunilla
Adri-Anne
Ja den doftar , men ganska svagt, men den har en omisskännlig rosdoft.
Visst är den vacker! biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon