jobsson
Hej, jag har nyss anlagt en mur vid en kraftig slänt med mycket vatten i (lerjord) och behöver plantera något vid slutet av denna för att förhindra att jordmassor glider ner och in på tomten. Det är ett soligt läge, zon 2-3, ganska blåsigt (ett vindskydd samt häck kommer dock byggas och planteras bredvid. Är det någon som kan rekommendera ett träd eller buske. Det skall helst inte bli för högt... Absolut inget som är gult eller orange!

Temat jag försöker hålla mig till är: lantlig torparträdgård med skånsk medelhavstouch. smile.gif Jag har funderat hela vintern vad jag skall plantera men kan inte komma på något bra... Kan någon hjälpa?

HelenJ
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar - kan du ta ett foto av växtplatsen och lägga in här?

Vill du ha ett träd eller en buske? Ska det vara högt? Snabbväxande? Vintergrönt eller lövfällande? Får det inte ha orange höstfärger, eller är det blomningen du menar inte får vara gul / orange? Vad är det för typ av jord?

Syren är varken gul eller orange, den är lantlig, den binder jord... men nån medelhavstouch vet jag inte...
Schersmin är också ett alternativ kanske.
Huggorm
Oxel kanske, den klarar sig där det blåser och dess grågröna löv ger känslan av torr medelhavsmiljö. Men dom blir ju rätt stora med tiden, även om det tar många år
CillaM
Havtorn tänker jag genast på, det är lite exotiskt medelhav tycker jag. Och planterar du bara hanplantor så slipper du den orange färg som honplantorna får på sina bär. Men å andra sidan så är bären väldigt rika på C-vitamin och himla goda att göra saft av. Dessutom, såg jag för en stund på mina att de fått redigt med starka, nya rötter.
jobsson
Jag vill helst ha ett träd som inte blir för högt då det då kommer att skugga min uteplats för mycket. Vintergrönt inte nödvändigt. Snabbväxande inte heller nödvändigt, det brukar ju gå att få tag i uppvuxna exemplar. Syrener och schersmin har jag på andra ställen, vill hellst ha något annat...
Skall ta ett foto i morgon, men det är inte så mycket att se. Slänten är brant, ca 45 grader och 7 meter från huset, däremellan ligger en uteplats.
Inga gula/orange blommor, kan dock tänka mig sådana höstfärger. Fick t.ex en rönnsumak av mina föräldrar, men den fick jag ta bort. Det passade inte in alls...
En oxel såg fin ut, kan tänka mig den längre från huset. Tror den blir för stor i vår trädgård.
Det är klurigt det här!
CillaM
Havtorn blir inte så värst höga, det är mer busklika. Tror du tänker på hagtorn, eller? Som sagt, väljer du enbart hanplantor av havtorn har du inget orange utan något mer silvergrönt istället. Oxel rekommenderar jag ingen, av egen erfarenhet. Har det på terrassen och även nere som tomtgräns, ett mindre helvete att klippa (som häck). Oxel som träd blir precis så stort som du inte vill ha det. Skulle du dock ändå vilja ha oxel får du gärna gräva upp min oxelhäck vid terassen helt gratis!
jobsson
CillaM, jag svarade på tidigare inlägg... Ja, havtorn skulle nog fungera! (rent estetiskt i alla fall) Tack!! Men är det buske eller ett träd? Det är ju klart, det vore ju synd att inte tillgodogöra sig bären. Är inte havtorn ruskigt taggiga? Hur mycket breder de ut sig?
CillaM
Aha, sorry blush.gif Havtorn är mer buske än träd. Om deras taggighet så säger jag så här, du lär slippa folk i buskarna iaf giggle.gif Jag vet att de kan få rotskott o då är det bara att gräva upp och sätta någon annanstans i slänten.

I kombination med tex häggmispel, som får vita blommor, och som du dessutom kan beskära rätt hårt, beroende på sort (de kan bli ganska höga) men är helt underbara när de blommar. Sedan kan du testa Aronia, finns flera sorter som håller sig som buskar. Får vita blommor och mörkt blåsvarta bär, utmärkta till sylt tex. En kombination av lite olika buskar och mindre träd är det bästa anser jag, då tröttnar man heller inte på det. Bollpil är också snyggt, sedan har vi ju nyponrosor, som jag tycker är väldigt trevliga, med vacker blomning och fina bär som fåglarna mår gott av senare på hösten och vintern.
KURT
Havtornen är fin, men den blir ju i alla fall ca 3 m hög. Berberis har ju mycket fina höstfärger.
jobsson
Nu är jag jättesugen på Havtorn. MEN! I den kraftiga slänten intill där de skall planteras är det mycket lera (silt) som vi haft en del problem med då den glider ner på tomten vid regn. Där jag tänkt plantera dem är det dock kraftigt dränerat. Tror ni det funkar? Jag läste att Havtorn växer i sanden vid havet i vilt tillstånd. Tror ni kross, grus, sand fungerar lika bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon