Krokodilen
Har en väldigt storvuxen sammetshortensia som maken hatar och absolut vill ta bort. Förra ägarna hade låtit den växa sig alldeles för stor, den är nästan 1,5 meter och alla blommor kommer ju i toppen. Han tycker den ser grotesk ut.

Jag hävdar bestämt att det ska gå att beskära den så den blir mindre och snyggare. Men hur? Och när?
[attachment=32818:Bild_015__2_.JPG]

(Ursäkta att bilden ser konstig ut, men jag vet inte riktigt hur jag ska krympa en bild tillräckligt för att den ska gå att ladda upp hit.)
HelenJ
Om det ändå är risk för att den åker hade jag satsat på att klippa ner den helt, till 20 cm över marken ungefär, och hoppats på att den kommer igen. Jag har sett det göras, så det borde funka. I så fall kommer den att bli både tätare och mindre. Gör det gärna nu så fort som möjligt eftersom den blommar på årsskotten. Kanske hinner du till och med få en blomning i år.
Krokodilen
OK, då ska jag göra så i helgen. Om ingen annan här inne protesterar *smile*.

Ska jag beskära på nåt särskilt ställe? Finns ju inga små skott längst ner jag kan beskära ovanför.
Krokodilen
Kan meddela att jag beskar sammetshortensian riktigt ordentligt. Varje gren kortade jag in till strax ovanför allra nedersta skottanlaget jag kunde se. Och det lyckades. Nu har den nya grenar och längst ut på alla sitter blomknopp.

Tyvärr blev den lika hög som förut, antagligen är det lite för skuggigt där den står i vårt woodland. Får väl flytta på den till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon