Idag planterade jag den första rosen,Leander får en varm soligt plats vid en rosbåge.Jorden har redan börjat torka upp så jag fick vattnar ordentligt.Nästa ros blir S Malmaison men hon får bor i kruka har jag bestämt.
[attachment=32820:2009_04_...__Large_.JPG]
gulmåra
06-04-2009, 21:48
Mmm det kommer bli en fin rosbåge! Lyckliga du som kan gräva! Här är det tjäle 5 cm ner. Jag trodde på rabattgrävning i påsk men det är nog en önskedröm...
Malmaison blir glad över kruka! Jag undrar vilken zon hon klarar egentligen?? 0:an kanske
Min har klarat den här vintern. Och det har ju faktiskt varit rätt kallt, neråt 15 minus. Jag täckte den inte eller något sådant. Och det har inte varit mycket snö. Vi får väl se vad den tar sig för i sommar.
Mina Kanadarosor från mässan har jag planterat i dagarna, dom var små, vid varmare lägen går det bra men än har vi tjäle i kallare rabatter. Ska plantera tre klematis idag som ligger på posten. Jag har träningsvärk i hela kroppen av allt jobb och städande sista dagarna. Håller på med en skuggrabatt, ja där blir det inga rosor.
Leander kommer du älska renate

Vad härligt nu ligger allt det vackra framför oss.
Vad jag tror nu har en del rosor frusit här, bara svarta stammar är misstänkt.
Mina buskrosor har klarat sig bra här så vitt jag kan ser,rabattrosorna ser lite tråkiga ut,de skall jag klipper ner snart,har de frusit blir det adjöss med dem.De framför växthuset har jag lovat bort nu,där skall jag plantera 2 Rose de rescht.Idag planterade jag Souvenir de la Malmaison i en 35l kruka,min vännina hade fixat rosjord till mig,nu står hon i uterummet tillsammans med de andra 2 i kruka.(inte min vännina)
emmalofo
15-04-2009, 09:59
När man planterar en ros som "bara" är några pinnar som sticker upp ur jorden (som den här), hur länge dröjer det innan det blir något av den?
Det beror på...
...men efter ca 3 år brukar det börja likna något.
/S
emmalofo
16-04-2009, 07:56
3 år??? Jag dööör...
Att vänta är det allra värsta som jag vet, jag tycker 5 minuter är en evighet! (fritt efter Den vilda bebin)
Suck! Får trösta mig med att bläddra i alla fina album här på odla.nu, i väntan på några egna rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.