Svenne74
Tänkte denna sommar odla i lite mindre skala i mitt trädgårdsland och bara fylla halva ytan med kryddor/grönsaker. Vad gör man bäst med den andra halvan som jag inte tänkt odla på? Vill inte bara låta det vara och på så vis låta ogräset ta över. Kan ett alternativ vara att täcka över ytan med svart marktäckduk och låta det vara så över sommaren eller har ni bättre tips?
EKLO
Jag skulle utan tvekan satsa på en gröngödslingsväxt - så förbättrar du jorden samtidigt som du slipper rensa så värst (lite, lite i början kanske, men troligen slipper du helt). Det finns en massa olika gröngödslingsväxter, perserklöver tillför en hel del kväve och blommar dessutom vackert. Till exempel. Du låter det växa hela säsongen, klipper av och vänder ner det i jorden på plats i höst. Och så har du bra odlingsjord nästa år. Så skulle i alla fall jag ha gjort...
KURT
Potatis eller bondbönor är också växter som sköter sig själva och skuggar bra så att det inte kommer så mycket ogräs. Det är alltid bättre att odla något, i stället för att bara låta det ligga bart.
Knytt
Jag skulle också satsat på att odla något, helst då en fånggröda.
Klöver är ju en bra idé!
Svenne74
CITAT (EKLO @ 07-04-2009, 00:00) *
Jag skulle utan tvekan satsa på en gröngödslingsväxt - så förbättrar du jorden samtidigt som du slipper rensa så värst (lite, lite i början kanske, men troligen slipper du helt). Det finns en massa olika gröngödslingsväxter, perserklöver tillför en hel del kväve och blommar dessutom vackert. Till exempel. Du låter det växa hela säsongen, klipper av och vänder ner det i jorden på plats i höst. Och så har du bra odlingsjord nästa år. Så skulle i alla fall jag ha gjort...

Låter intressant, lite jordförbättring av min lerjord skulle inte skada. Men vart hittar man perserklöver, antar att det inte finns med bland fröpåsarna man hittar på Coop eller Ica. Granngården? När är det läge att så och när är det läge att klippa ner och vända runt den?
smuleborg
CITAT (EKLO @ 07-04-2009, 00:00) *

Vänder ner innan de gått i frö, men det säger sig självt.
EKLO
Du kan säkert hitta fröer till gröngödslingsväxter hos fröfirmorna på nätet - t ex Runåbergs eller Impectas fröer. Sår dem gör du samtidigt som du sår det andra som du ska ha i landet.

Själv har jag bara testat honungsfacelia som gröngödsling, man kan välja sort efter hur ens jord är - vissa har djupa rötter och är bra där man behövar bearbeta "neråt", andra som klöverarterna ger mer kväve om man behöver det. Honungsfacelia som jag testat ger väldigt mycket grönmassa (och blommar vackert och drar till sig bin och fjärilar).

En del rekommenderar att man blandar lite olika sorter på samma yta, men det vet jag inte så mkt om. Du kan säkert läsa mer om gröngödsling här på odla och i trädgårdsböcker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon