Hej!
Jag har för tillfället gett upp. Jag har en jättehård sluttning som är hopplös att gräva i. Därför har jag byggt en upphöjd rabatt där. Se bild.
Nu skulle jag vilja dölja kanten som inte är så fin, jag orkar ärligt talat inte göra om den i år. Rabatten ligger åt sydost, oskyddad. Den är alltså beroende på väder torr eller väldigt blöt. Funderar nu på att plantera något lågt som breder ut sig och "ramlar över kanten" (bakom riddarsporren och fingerborgsblomman). Flox, Dvärgnäva eller Aubrietia är det jag är inne på. Några tips?
/Maria
[attachment=32831:rabatten.doc]
Aqvakul
07-04-2009, 07:49
Jag hade tveklöst valt nävan. Den är lite senare än mossflox och aubretia, men är tåligare och blommar hela sommaren.
kicki.p
07-04-2009, 08:20
Liten såpnejlika vill gärna också välla över kanten, och sprider sig bra. Blommar länge med doftande rosa blommor.
Aqvakul
07-04-2009, 09:30
CITAT (kicki.p @ 07-04-2009, 09:20)

Liten såpnejlika vill gärna också välla över kanten, och sprider sig bra. Blommar länge med doftande rosa blommor.
fast måste passas noga - tenderar att ta över hela trädgården...
CITAT (kicki.p @ 07-04-2009, 09:20)

Såpnejlika sprider sig ofantligt bra och är totalt omöjlig att gräva upp. Jag kör över mina med gräsklipparen, det är enda sättet att hålla dem i någorlunda schack. I en rabatt med andra växter vill jag absolut inte ha dem, de kommer att ta över allting inom en ganska kort tid!
ingrids
07-04-2009, 09:59
Håller med Aqvakul om nävan - och röstar även jag mot såpnejlikan.
kicki.p
07-04-2009, 10:50
Det är stor skillnad på Saponaria officinalis, såpnejlika, och Saponaria ocymoides, liten såpnejlika. Vanlig såpnejlika skulle inte heller jag rekommendera ens till en ovän, lika lite som praktröllika eller knölklocka, alla näst intill omöjliga att rensa bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.