Full version: Omskolning
Vårdrömma
Hej!

Jag är nybörjare här bland planteringarna, men icke desto mindre har jag fönstren fulla av små käcka plantor som bor i växthus - det är krasse, persilja, timjan, malva och ngr till.

Nu undrar jag när det är dags att skola om från växthuset (alltså ett sådant som står på fönsterbrädan) till storleken större kruka?

Krassen är ca 10 dagar sedan sådd och har kommit drygt 10 cm (de slår i taket på växthuset), kryddorna och malvorna är ett par cm som störst, också de sådda för ca 10 dagar sedan.

Ska man sätta fler skott i varje kruka, eller bara ett?
Rosmarin
Hej

Man brukar skola om sdet som grott när plantorna är "hanterbara" dvs när du kan ta i dem utan att de går sönder. T.ex krasse (blomsterkrasse) har ju rejäla groddar och dessa kan du skola om ganska snabbtnär de visar sig ovanför jordytan.

Blomsterkrasse och malva m.fl. Där varje planta blir ganska stor och behöver gott om plats skolar du om en i varje kruka. Persilja kan man skola om flera i samma kruka, de växer oftast i tuvor med många stjälkar per tuva.

Man kan behöva skola om flera gånger innan utplantering. Första gången i små krukor nästa gång lite större osv.

Lycka till!
Vårdrömma
Vad bra, tack för hjälpen!
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon