Lars-Olof Arvids
Resor utanför Europa har blivit väldigt dyra de senaste åren. Åtminstone den typ jag är intresserad av: rundresor på 2-3 veckor (minst) bortom allfartvägarna, med djur och natur som huvudtema. Jag hade anmält mig preliminärt till en resa till Amazonas fram i höst för ca 40 000 kr, vilket är på gränsen till vad jag klarar av. Nu har de i ett svep höjt priset till över 50 000, så den resan är det bara att glömma. När jag kollar t ex Äventyrsresor, Temaresor, Annelie Utter, Världens Resor och AviFauna tycks det vara omöjligt att hitta en spännande naturresa för under 40 000 kr. Läs och Res är lite billigare, men har inte så mycket med naturinriktning. Finns det någon som har några tips?

Olle
Meriona
Det var finanskrisen/dollarkursen som orsakade prishöjningen, det drabbade även vår Mexico-resa tyvärr. 15.000 dyrare i ett trollslag. mad.gif
Jag ska fråga tjejen på spanskakursen som just var på Galapagos vilka de reste med... Har mailat henne, vet inte om hon har påsklov dock.
Lars-Olof Arvids
Galápagos es muy interesante, pero también muy caro. Det skulle vara ett högintressant resmål, inte minst i år när Darwin jubilerar. Jag ser fram emot hennes svar. smile.gif

Olle
Meriona
Du briljerar... yaay.gif
Inget svar ännu, men hon kan ju vara på lunch.
Meriona
Framtidsresor heter det. De har rest med bolaget 2 gånger till olika destinationer i Sydamerika (bl.a. en tur in i Amazonas) och är jättenöjd. De ska vara billigare än andra liknande bolag. Hon sade att hon hört både negativt och positivt om bolaget, men så är det ju med charterarrangörerna också. Tydligen kan man sy ihop sin resa själv, och det kan ju också vara en fördel.

http://framtidsresor.se
(Kan inte lägga upp länk av nån anledning, det är nog jag som är oteknisk). Du kan ju kolla och jämföra ändå?
KURT
Svalbard kan man också resa till, de resorna brukar vara mycket välorganiserade.
Lars-Olof Arvids
Tack för tipset! tummenupp.gif
Framtidsresor får jag kolla närmare, för de verkar ha en hel del intressant till klart rimliga priser.

Olle
Österläge
Just nu är det väl läge att åka till Island! Deras valutakurs är ju ännu sämre än vår... smile.gif
Lars-Olof Arvids
Säkert, men när jag drömmer om resor brukar det vara djungler och savanner jag ser framför mig. Jag har börjat fundera på en resa till Indien, som ligger lite på gränsen i pris men ändå verkar prisvärd med tanke på vad man får uppleva. Om de inte höjer priset innan den går i januari, kommer jag att klara det. Indien var det första landet utanför Europa jag åkte till, för över 20 år sedan. Ett mycket fascinerande land, om än lite krävande emellanåt.

http://www.varldensresor.se/indien_naturresa.htm

Olle
ingrid fuxwall
Inte utan att man blir avundsjuk på dina kommande äventyr och dyra är de också - resorna
Lars-Olof Arvids
Ja, det mesta har blivit alldeles för dyrt, så det är inte säkert att det blir någon långresa alls inom överskådlig tid. Men än så länge vill jag hålla drömmarna vid liv och undersöka vad som finns.

Olle
Meriona
Tigerresan verkar ju helt fantastiskt! Hoppas verkligen att du kommer iväg på den! wub.gif
uno
Har Du kollat att åka med Rosa bussarna? De har även resor för lite äldre.
Meriona
CITAT (uno @ 08-04-2009, 18:53) *
Har Du kollat att åka med Rosa bussarna? De har även resor för lite äldre.

Fast Olle är inte så gammal inte... angel_not.gif
Lars-Olof Arvids
Tack Meriona! biggrin.gif
Jag känner till rosa bussarna, men de är nog inte riktigt min stil.

Olle
ingrid fuxwall
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-04-2009, 20:31) *
Tack Meriona! biggrin.gif
Jag känner till rosa bussarna, men de är nog inte riktigt min stil.

Olle

Vet inte vad de rosa bussarna är för något men vet ju att Olle bara är en barnrumpa så ...

Hoppas du hittar en resa till vettigt pris
Eva i Höga
CITAT (KURT @ 07-04-2009, 13:41) *
Svalbard kan man också resa till, de resorna brukar vara mycket välorganiserade.

Det är mitt drömresmål, har inte ens tittat vad resorna dit kostar för jag tänker att det är så våldsamt dyrt så jag aldrig kommer att kunna lösa det. Men det är absolut min högsta önskan vad gäller resor!
uno
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-04-2009, 20:33) *
Vet inte vad de rosa bussarna är för något men vet ju att Olle bara är en barnrumpa så ...

Hoppas du hittar en resa till vettigt pris

En av Rosa bussars äventyrsresor.

Namibia-Kenya Ålder 50+. 39 dagar, 2009-10-30, 32 900 SEK
Vår traditionella Afrikaresa finns nu även som en 50+resa. Resan blir lite tuffare än våra andra 50+ resor. Vi kommer att köra med våra gamla traditionella militärbussar från Namibias vidsträckta ökenlandskap via Victoriafallen och Zanzibar till Kenyas djurtäta vildmark. Boka in dig genast för ett äventyr du aldrig kommer att glömma!
Lars-Olof Arvids
Tack, men det är faktiskt en del år kvar tills jag blir 50+. wink.gif

Olle
uno
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-04-2009, 10:11) *
Resor utanför Europa har blivit väldigt dyra de senaste åren. Åtminstone den typ jag är intresserad av: rundresor på 2-3 veckor (minst) bortom allfartvägarna, med djur och natur som huvudtema. Jag hade anmält mig preliminärt till en resa till Amazonas fram i höst för ca 40 000 kr, vilket är på gränsen till vad jag klarar av. Nu har de i ett svep höjt priset till över 50 000, så den resan är det bara att glömma. När jag kollar t ex Äventyrsresor, Temaresor, Annelie Utter, Världens Resor och AviFauna tycks det vara omöjligt att hitta en spännande naturresa för under 40 000 kr. Läs och Res är lite billigare, men har inte så mycket med naturinriktning. Finns det någon som har några tips?

Olle

Vad har Du emot Rosa bussarnas 5v tur till Peru-Ecuador 50+ för ca 35.000:-?
Bra om Du vill berätta för jag vet inte mer än vad jag läser i deras reklam.
Lars-Olof Arvids
Att jag inte är 50+ som sagt. Men okej, jag ska kolla rosa bussarna lite närmare.

Olle
Meriona
Deras resor varierar oerhört i komfort. Ibland är det hotellrum av enklare karaktär man övernattar i (det kan jag leva med) men ofta innebär resorna att paus-bajsa bakom en buske samtidigt som 30 andra, det är inte riktigt vad jag längtar efter, särskilt inte när man som jag har en förmåga att bli matförgiftad av minsta lilla... crying.gif Kalla mig bekväm, men riktigt så familjär vill jag inte bli.
Lars-Olof Arvids
Det är just sådana historier jag också har hört, även om jag inte har undersökt närmare vad som är sant.

Olle
Meriona
Temaresor Amazonas

OLLE SE HIT! Jag fick ett nyhetsmail från Temaresor, kan denna resan passa dig tro????? kompiskram.gif
Lars-Olof Arvids
Tack för tipset, den verkar inte helt fel! tummenupp.gif

Olle
stennie
CITAT (Meriona @ 29-04-2009, 15:47) *
Temaresor Amazonas

OLLE SE HIT! Jag fick ett nyhetsmail från Temaresor, kan denna resan passa dig tro????? kompiskram.gif

Gud så sugen jag blev..fast på vandring i Nepal!!!
Meriona
Jag kunde nog tänkt mig precis allihop! wub.gif laugh.gif
Huggorm
För den som tar dagen som den kommer så kan man även köpa en rundresa på plats i landet man vill se. När jag var i Indien för något år sedan gjorde jag så. Flyget landade i Delhi, och jag stannade där ett par dagar. På hotellet fick jag tips om ett turistföretag dom samarbetade med. Först skrev jag mig för en rundresedag inom Delhi, och när det gick bra skrev jag mig för en längre tur. Med samma chaufför som jag haft under dagen, eftersom jag kände att det var en pålitlig person. Stackaren fick order om att ge sig av på långtur dagen efter, och hade inte minsta möjlighet att protestera biggrin.gif

Drygt två veckor genom Rajasthan, Haryana, Madhya Pradesh och Uttar Pradesh kostade ca. 1000 dollar, det motsvarade 8000kr på den tiden. Då ingick resan, chauffören, hotellnätter samt en del inträden och vägtullar. Jag reste kungligt i en Hindustan Ambassador biggrin.gif Då hade vi gjort upp i förväg vilken rutt resan skulle gå, men mindre avstickare kunde göras när som helst. Chauffören var en rolig en, han hade mycket kul historier att berätta.

Nu var ju min resa upplagd mest för sevärdheter i form av borgruiner och tempel, men det blev även tigersafari, parker och naturvandring. Man kan ju lägga upp det precis hur man vill och bara resa mellan olika natursevärdheter. Bränslekostnader var en stor del av priset, och ville man se olika delar av landet hade dom avdelningar på andra platser också, och man kunde åka billigt tåg emellan. Går säkert att beställa en tur i förväg också, men det kändes bättre att förhandla på plats. Men för 40 000kr skulle man få en helt fantastisk rundresa, för mig kostade det inte ens hälften. Är man flera som delar på en bil så blir ju priset ännu bättre.
Lars-Olof Arvids
Indien är fantastiskt! Resan jag var med på för ca 20 år sedan körs fortfarande och kan varmt rekommenderas: http://www.lasochres.se/Resor/Asien/Indien/Natur_i_Sydasien

Olle
uno
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-04-2009, 20:49) *
Tack, men det är faktiskt en del år kvar tills jag blir 50+. wink.gif

Olle

Så märkligt det kan vara. Själv är jag pensionär och är ofta
inne på pensionärssidor och skriver.
Utan att tänka mig för, blir för mig alla andra människor
pensionärer men jag gratulerar er till de år ni har kvar till dess.

Gammal man gör så gott han kan
han skriver utan att tänka.
Meriona
De är säkert ursäktad för länge sen Uno! yes.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är du ursäktad! Det är lätt att ta fel på ett forum där man inte ser personen framför sig. smile.gif

Olle
Meriona
Man blir ressugen av såna här trådar, oj vad sommaren är lång! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon