Cockaby
Hej

Jag har grävt upp ett nytt trädgårdsland och faktiskt vågat mig på att slänga ut några potatisar redan. Får hoppas att det funkar trots att man kanske skulle låta marken bli lite varmare först. Men jag tycker att marken ser så bar ut och även om potatisen kommer täcka ganska bra efterhand så känns det som att man vill utnyttja den kala ytan som är så länge.

Går det att hinna med en skörd av några asiatiska kålväxter eller liknande innan potatisen kväver allt? Eller finns det någon vits med att så en omgång gröngödslingsväxter och låta potatisen titta upp mellan dem? Mest bara nåt som inte förstör för potatisen och som kanske hinner fylla ut lite under tiden. Jag lärde mig i varje fall på min kolonilott att det är väldigt dumt att låta jordgubbar och potatis dela odlingslåda, speciellt om man sätter jordgubbarna i det norra hörnet. Potatisen trivdes men jordgubbarna blev det inte mycket av... smile.gif

Tror att jag mest bara är otålig och vill göra nåt mer i mitt trädgårdsland nu med en gång men inte riktigt orkar gräva upp mer just nu... Det kliar ju så i fingrarna nu när solen börjar titta fram!
KURT
Ja man kan odla annat innan potatisen kommer upp. Enda begränsningen är att man inte kan kupa om man odlar annat mellan raderna.
ingrids
Jag skulle nog satsa på gröngödsling, då brukar du ner den när det är dags att kupa så det gör liksom inget.
Cockaby
Tack så mycket för svaren.

Det är skönt med lite bekräftelse även om man egentligen "vet" svaret innan. men det blir så lätt att man går och funderar på nåt men så kan man itne bestämma sig innan det är försent för säsongen...

Får se vad det blir, beror nog på vad jag först springer på i fröhyllan. Kupningen är ett marginellt problem då jag troligtvis kommer sköta det genom att tillföra ny jord. Jag vill ju få plats med både gröngödsling och asiatiska kålväxter nånstans i mitt blivande trädgårdsland utan att behöva gräva alltför mycket och mina odlingslådor är ju inte målade och ihopmonterade än.
Euphorbia
Hinner rädisor och plocksallat bli tillräckligt stora innan potatisen ska kupas?
Man kanske kan odla något som kan planteras om innan kupningen?
KalleStripp
Hmm...låter som en bra idé. Men för mig som inte har gröngödslat innan; hur gör jag?!? Vilken sort passar bra just vid potatisen? Eller ska jag så likom rakt ovanpå potatisen? Räcker det med att klippa ner grödan innan den gå i frö, och låta ligga som marktäckare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon