|
ingrids
07-04-2009, 13:03
Det här är ju riktigt skoj  Bild tre är absolut en alunrot, ser ut som mina Palace Purple men svårt att säga säkert, bild sex är misstänkt lik iris
Bild fyra tycker jag liknar en hortensia i växtsättet? Välkommen till Vallda
 visst är det spännande... det är som ett stort lotteri. kan blir så fint till sommaren men jag vet bara inte!! CITAT (Knytt @ 07-04-2009, 14:07)  Bild fyra tycker jag liknar en hortensia i växtsättet? Välkommen till Vallda  Hej! Var bor ni, vi är en stenkast från Trekant...
nilla_r
07-04-2009, 13:18
Kan det vara fänrikshjärtan på bild 1? Det är de där skira bladen jag menar ...
Jag undrar... Den där sista bilden med grova stjälkar - kan det vara en spirea? Nu står det helt still men jag menar en sådan där som man klipper ner helt på hösten och som blir riktigt hög på sommaren (hjälp vilken blackout jag fick nu då...).
Bild 77 (dina bildnummer) Fänriksshjärta Bild 88 Asolut Alunrot (Citronmeliss uppe till höger och en liten akleja också.) Bild 90 Citronmeliss nere till höger (gnid ett blad och känn doften!) och Akleja? Kanske det finns en Skelört också? Ett ogräs enligt i min trädgård, i alla fall. Bild 91 Iris
kicki.p
07-04-2009, 13:22
2 ser ut som en lilja 5 är definitivt en primula till höger, men är det andra en tovsippa??? 7 ser ut som pion på väg upp
Vad dum jag är, om jag förstorar bilden ser jag ju att det inte är en primula.... fort men fel
CITAT (mojan @ 07-04-2009, 14:20)  Bild 77 (dina bildnummer) Fänriksshjärta Bild 88 Asolut Alunrot (Citronmeliss uppe till höger och en liten akleja också.) Bild 90 Citronmeliss nere till höger (gnid ett blad och känn doften!) och Akleja? Kanske det finns en Skelört också? Ett ogräs enligt i min trädgård, i alla fall. Bild 91 Iris Är det sant? En fänrikshjärta?  Jag köpte en löjtnantshjärta i helgen!! Jag älskar dem...
Sussie F-Flower
07-04-2009, 13:29
Hej Laura och välkommen till odla!  Vilken underbar trädgård du har fått äran att ta hand om. Jag gissar på: 1. Fänrikshjärta 2. Liljor (sort ?) 3. Alunrot 4 ? 5. Aklejor och något mer... 6. Irisar 7. Pioner
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-04-2009, 14:29)  Hej Laura och välkommen till odla!  Vilken underbar trädgård du har fått äran att ta hand om. Jag gissar på: 1. Fänrikshjärta 2. Liljor (sort ?) 3. Alunrot 4 ? 5. Aklejor och något mer... 6. Irisar 7. Pioner Tack!!  Det känns verkligen som en ära! Jag får inget annat gjort just nu men jag bryr mig inte... jag kan tillbringa timmar där ute. Helt underbart! Tänk hur mycket jag kommer att få gjort (inomhus och arbete alltså) när sommaren kommer...
Här kommer några fler gissningar: 1. Fänrikshjärta, känner mig absolut tvärsäker på denna. 2. ...svårt att svara på ännu... 3. en Heuchera (Alunrot) av nåt slag 4. ? 5. tycker mig se 3 sorters blommor på bilden; fröplantor av akleja, en annan sort i mitten och en tredje nere till höger med fona ådrade blad. Känner så väl igen de där bladen men mina otränade vinterögon och min sega hjärna (vi har bara massor av snö överallt här uppe ännu) hittar inga namn ... 6. en Iris av nåt slag 7. pion
Aqvakul
07-04-2009, 14:51
Gissar: 1. Fänrikshjärta 2. Lilja av ngt slag 3. Alunrot 4. Hortensia 5. Akleja, citronmeliss 6. Iris 7. Svårt att se - tänkte först på rabarber, men det är nog en pion
CITAT (Laura @ 07-04-2009, 14:35)  Tack!!  Det känns verkligen som en ära! Jag får inget annat gjort just nu men jag bryr mig inte... jag kan tillbringa timmar där ute. Helt underbart! Tänk hur mycket jag kommer att få gjort (inomhus och arbete alltså) när sommaren kommer...  Jaha, nu har du också fått det. "Trädgårdsdille", mycket smittsamt och svårbotat. Lider själv av det sen många år. Det går upp och ner. I nov-feb är plågorna lindriga men framåt mars-april, då börjar det. Dofterna, knoppar som tittar upp, fågelkvitter. Man måste bara ge efter och ge upp.
1) Fänrikshjärta
2) Kan vara liljor men även Liatris, rosenstav växer så här lite i början
3) Alunrot igen
4) Buskpion
5) Nån ruta, Thalictrum
6) iris eller svärdslilja
7) Pion
Ja, det här var helt underbart. Odla.nu är min nya bästa kompis. Jag har en stor trädgårdsbok som jag skall sätta mig med nu och kolla upp alla dessa växter. Sedan skall jag ta mig ut och titta på dem igen och se om de växer någonting under tiden jag tittar...
CITAT (Laura @ 07-04-2009, 16:26)  Jag har en stor trädgårdsbok som jag skall sätta mig med nu och kolla upp alla dessa växter. Sedan skall jag ta mig ut och titta på dem igen och se om de växer någonting under tiden jag tittar... Trädgårdsböcker är kul men du kan också kolla på Google-bilder. Jättebra om man snabbt vill kolla om man är på rätt spår.
CITAT (Aqvakul @ 07-04-2009, 15:51)  Gissar: 1. Fänrikshjärta 2. Lilja av ngt slag 3. Alunrot 4. Hortensia 5. Akleja, citronmeliss 6. Iris 7. Svårt att se - tänkte först på rabarber, men det är nog en pion Nej, jag har rabarbar i trädgårdslandet. Här är en bild: [attachment=32846:Bild108b.jpg] Grattis på födelsedagen förresten!!
Nu när dina perenner hunnit så här långt är det tid att klippa bort det vissna. Jag ser att du har mycket visset på dina iris och pioner till exempel. Klipp så långt ner du kan komma utan att skada de nya skotten. En del kvistar kan man bara bryta av, annat måste klippas med sekatör. Bryt sönder dem i mindre bitar och låt dem ligga kvar på jorden (mumma för växterna när de bryts ner), men om du tycker det ser skräpigt ut kan du slänga dem på komposten istället. Grattis till att ha så många fina växter i din nya trädgård - och välkommen in i trädgårdsnördarnas värld! (OBS! Växter som har tjock vedartad stam ska du inte klippa ner om du inte vet säkert vad det är för något! (Vi här på odla hjälper förstås till.) Det kan vara en buske som aldrig blir sig lik sen....)
CITAT (HelenJ @ 07-04-2009, 17:35)  Nu när dina perenner hunnit så här långt är det tid att klippa bort det vissna. Jag ser att du har mycket visset på dina iris och pioner till exempel. Klipp så långt ner du kan komma utan att skada de nya skotten. En del kvistar kan man bara bryta av, annat måste klippas med sekatör. Bryt sönder dem i mindre bitar och låt dem ligga kvar på jorden (mumma för växterna när de bryts ner), men om du tycker det ser skräpigt ut kan du slänga dem på komposten istället. Grattis till att ha så många fina växter i din nya trädgård - och välkommen in i trädgårdsnördarnas värld! (OBS! Växter som har tjock vedartad stam ska du inte klippa ner om du inte vet säkert vad det är för något! (Vi här på odla hjälper förstås till.) Det kan vara en buske som aldrig blir sig lik sen....) Jag skall göra det direkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|