Full version: rosenrot
polstjärnan
Hej jag är nyvaknat intresserad av vår svensk Rosenrot som ska vara en nordisk variant på Ginseng!
Jag har marker i zon 5-6 och då jag tagit reda på att det är en fjällväxt undrar jag nu om någon kan hjälpa mig med mer info om hur den kan odlas, skördas och användas.
Tack på förhand Gunillla
yla
"Af färska roten kan man destillera så wäl et watten som en Olja, som har Rosenluckt; i synnerhet skulle det senare tyckas löna sig, om sådant werkstäldes på något dertil tjenligt ställe i Lappmarken. Den utrikes ifrån kommande och ofta förfalskade, men likwäl ganska dyra Rosenoljan skulle derigenom ej allenast kunna undwaras, utan den Lappska troligen med fördel utföras...
...Rifwes den [roten] fin på et refjärn och stötes sedan wäl i mortel med osaltadt Smör, fås deraf en Salfwa, som på Island, Grönland och Färöarne med fördel nyttjas i elaka sår. Rifwen, lagd i linne och wärmd öfwer glöder samt warm pålagd skall stilla reumatisk wärk. Man kokar ock friska roten i watten, och lägger linneklutar doppade i spadet öfwer hufwudet i swår hufwudwärk."

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)
ur den virtuella floran

åsså tänk på att den är fridlyst
Perilla
Jag tror att rosenroten skall behandlas som vår trevliga kärleksört. Tidigare hörde även rosenroten till släktet sedum och är fetbladig. Har själv införskaffat en planta i våras och den har jag satt i stenpartiet, alltså inte för blött...
Christoffer
Jag har tagit två teskedar, färsktorkad rot, pulvriserat den och tagit två teskedar av den. Mer än två har gett mig illamående.

Men rosenroten luktar faktiskt gott, inte som rosor, snarare som nypon!
Någon annan som tycker detsamma?
Ingrid på Västkusten
Tja Du Christoffer - se till att Du itne får leverskador bara :-(
det mesta är giftigt i stora doser och hur vet Du hur mkt Du får i Dig?

Undrar ingrid
Christoffer
Ingrid> Giftigt? Inte rosenroten väl? Det var bra att du sade det.
Men den säljs ju i tabletter på hälsokosten ju, fast iofs, så vet jag
inte doseringen i fri form. Jag bara provade mig fram.
Jag får dessvärre huvudvärk av rosenroten och inte mycket till
uppiggning, så jag tar den aldrig, har bara kvar lite som minne.
Kör med ayurveda istället?
Ingrid på Västkusten
Tja - det är ju så här med ginseng att inte alla tål den och att den hos vissa har totalt motsatt verkan, speciellt vid långvarig användning.

Självklart är allting giftigt i större doser Christoffer.....och hur intog Du det - på fastande mage - med mat vid måltid? De flesta naturmedel skall annars intagas vid måltid - tinkturer brukar vara på fastande.
En mkt grov tumregel - nån som vet mer säg gärna det :-))

Hälsar ingrid
yla
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-10-2003, 20:09)
Tja - det är ju så här med ginseng att inte alla tål den och att den hos vissa har totalt motsatt verkan, speciellt vid långvarig användning.

Självklart är allting giftigt i större doser Christoffer.....och hur intog Du det - på fastande mage - med mat vid måltid? De flesta naturmedel skall annars intagas vid måltid - tinkturer brukar vara på fastande.
En mkt grov tumregel - nån som vet mer säg gärna det :-))

Hälsar ingrid

alla naturmedel ska intagas med försiktighet
o inte i långa perioder
eftersom örter precis som alcohol kan ge skrumplever vid överdoser
Christoffer
Ja, jag ska nog vara försiktigare med örtintaget. Jag brukar också ta de på tom mage. Men två teskedar sådär vid behov är väl inte mycket?
Jag har tagit två teskedar tom av sk. giftiga örter som belladonna och det kändes rent medicinskt. Inget att gå på... men bra vid behov.
Unn
ohmy.gif Jösses Christoffer!
Nu måste du tala om när man har _behov_ av att stoppa i sig belladonna?!

Ta det lugnt smile.gif
Unn
Wargen
Jag har börjat använda hälsokostens extrastarka Rosenrot-piller. Jag tycker de har en fantastisk effekt! rolleyes.gif Blir gladare till sinnet, åtminstone kommer jag upp ur den djupaste svackan, (svackan är permanent i mitt fall.... sad.gif ) och kan faktiskt fokusera och koncentrera mig som det står i reklamen. Men om det är så att roten går att äta som den är (fast pulvriserad) kan det ju vara anledning att odla den själv.
Belladonna har såklart div. effekter men ingen som jag skulle rekommendera wacko.gif
sanna
Wargen!
Vad exakt heter preparatet? Bara "rosenrot - extrastark" typ...?
Vilket märke?

Förrut använde jag hälsokostens "Chisandra" som jag tror innehåller rosenrot bland annat. Men nu har det preparatet försvunnit!

Trötta Sanna
Wargen
CITAT
Vad exakt heter preparatet?

Det står bara >Extra Stark Rosenrot, Original Arctic Extrakt<, från Örtmedicinska Institutet, tel 040-94 91 95 på paketet. Inte så dyrt heller. Jag köpte mina för 143:- för 40 tabl., dubbelpack billigare ändå. Man tar typ en om da´n eller vid behov.
Försäljerskan är en gammal kompis som knappast skulle ljuga - hon påstod iallafall att hon kunnat sluta med sina "psykpiller" för Rosenroten funkade så bra. Och jag måste instämma, men det får man såklart prova fram själv. Alla är vi ju olika. rolleyes.gif Jag har oxå ätit Chisandra Adaptogen tidigare, var oxå bra, men rosenrot lär vara ännu bättre. Man ska nog ta den ett tag för resultat, men kanske vara försiktig och inte ta den fööör länge. wink.gif unsure.gif Chisandra finns kvar i flytande form.
Christoffer
Belladonna... ja, den är bra att ha ifall man har jobbig värk eller smärtor i huvudet. Fungerar bra, men man ska inte ta så mycket. En tesked räcker för mig. Jag var nämligen hos en äldre herre en gång som hade gammal belladonnatinktur som han hade fått utskrivet förr i tiden. Jag skrev upp doseringen. Däremot rekommenderar jag ingen att experimentera med denna farliga ört, eftersom den faktiskt är omskriven att vara dödlig!!!!

Något som är verkligen, verkligen bra för uppiggning är en ayurvedaörtmedicin som jag fått av en tjej som nyligen kommit hem
från Indien. Den heter "Mentat" och består av runt 10 olika örter.
Dessvärre hittar jag inte dessa burkar här i Sverige, vilket jag tycker är synd. Skärper sinnet bättre än kaffe, men samtidigt så har man inga problem att somna som fallet är mellan mig och kaffe, att inte kunna somna alltså.
Wargen
CITAT
Den heter "Mentat" och består av runt 10 olika örter.
Kan du få reda på vilka 10 örter den innehåller? Eller vad det totala namnet på burken är? Jag har flera kompisar som reser till Indien varje år, så de skulle kunna köpa/skicka hem.
Christoffer
MENTAT innehåller följande:

Exts. Brahmi (Bacopa monnieri) 136mg
Manduk parani (Centella asiatica) 70mg
Ashvagandha (Withania somnifera) 52mg
Vishnukrantha (Evolvulus alsinoides) 52mg
Jatamansi (Nardostachys jatamansi) 52mg
Tagara (Valeriana wallichii Syn. V.jatamansi) 50mg
Vidanga (Embelia ribes) 50mg
Vatadha (Prunus amygdalus) 50mg
Vacha (Acorus calamus) 42mg
Haritaki (Terminalia chebula) 36mg
Amalaki (Emblica officinalis) 36mg
Guduchi (Tinospora cordifolia) 36mg
Jyotishmati (Celastrus paniculatus) 32mg
Shyonaka (Oroxylum indicum) 32mg
Pdrs. Brahmi (Bacopa monnieri) 80mg
Kapikachchhu (Mucuna pruriens) 18mg
Ela (Elettaria cardamomum) 18mg
Arjuna (Terminalia arjuna) 18mg
Shatapuspha (Foeniculum vulgare) 18mg
Vidari (Ipomoea digitata) 18mg
Salabmisri (Orchis mascula) 18mg
Sunthi (Zingiber officinale) 14mg
Vibhitaki (Terminalia belirica Syn. T.bellirica) 14mg
Jatiphalam (Myristica fragrans) 14mg
Lavanga (Syzygium aromaticum) 10mg
Mukta pishti 3mg

Otroligt bra för hjärnan, eller i alla fall min hjärna.
Men sedan hur pass farliga de här örterna är
för kroppen, det vet jag inte. I Sverige har det
ju tyvärr inte gjorts så mycket efterfoskningar
eftersom de tydligen inte finns att köpa här.
Eller i alla fall så vet jag inte om det har gjorts.
Ingrid på Västkusten
tja jag reagerar på Ipomoea digitata för det är den som man anvädner som hjärtmedicin - syntetiskt nuförtiden.
Seda vet jag ite hur mycket nardus man egentligen skall inta :-/
kan ju säga att dnena blandningen hade jag inte tagit själv då man itne vet hur örterna reagerar sammantaget heller.

Men men - skrumplever är en realitet för många örtmänniskor, så man kan itne vara nog försiktig.

Hälsar Ingrid
Christoffer
Oj! Det visste jag inte. Och det som sägs att man ska ta 2 tabletter 2 gånger dagligen helst i flera månader för att förbättre minnet. Jag ska nog bara ta den vid behov då. Lever och njurar känns bra att ha fungerande så länge som möjligt. Tack för varningen!
Wargen
CITAT
MENTAT innehåller följande:

ohmy.gif Ojoj, där fick man nå´t att bita i tongue.gif
Verkar vara enklare att be någon ta hem från Indien än försöka sig på själv.... smile.gif
Christoffer
Ja, man måste nog vara en expert på dessa örter för att veta hur man ska blanda dem. Jag undrar bara varför dessa inte säljs här i Sverige. I alla fall inte vad jag vet... unsure.gif
Hannele
"2 tabletter 2 gånger dagligen helst i flera månader för att förbättre minnet"

Christoffer, du är för ung för örter - spara dem tills du behöver dem.
Ät frukt och grönsaker och gå ut och gräv, så mår du bra.
Ingrid på Västkusten
Förbättring av minnet då tror jag mera på Julia Chang;

www.sensiblehealth.com

Hälsar ingrid
e_sedell
Varför ska man äta massa sådant där tjafs för?

Om man vill förbättra minnet så ska man träna det i stället för att äta några verkningslösa tabletter.
kerstin z5-6
Digitalis heter väl växten som digoxin-dvs hjärtmedicin tidigare utvanns ur ?
belladonna hade man väl i ögondroppar smile.gif därav namnet ..
Ska man nu odla rosenrot kan man ju ta denna som är snyggare än den vanliga tycker jag i alla fall smile.gif.
e_sedell
Vad fina de är.
Christoffer
2,5 dl blåbär om dagen ökar produktionen av gråa hjärnceller.
sanna
Det skulle Hercule Poirot ha vetat! smile.gif

Någon som förresten har lite rosenrotsfrö till övers...?

Hälsningar Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon