HotRodFranki
Hallå!
Jag vill lära mig allt om att odla gul lök, från det att jag nu har köpt mina sättlökar till det att de plockas upp någon gång till hösten.

Tack på förhand!
KURT
Varför skall du börja med sättlök?

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=48119
rosita
När du nu har köpt dina sättlökar... först gör du i ordnig bädden så jorden är lucker och gödslad... så brukar jag göra ca 5 cm djupa hål med hjälp av skaftet på en kratta (jag trycker bara ner skaftet i jorden) med ca 10-15 cm mellanrum och ca 25 cm mellan raderna... sätt en lök i varje, fyll sedan igen hålen med jord och vattna till slut. Sen är det bara att vänta tills blasten tittar upp. Vattna med jämna mellanrum och täck gärna med gräsklipp mellan raderna (inte alltför nära löken), dels för att inte torka ut jorden och dels för att gödsla. När löken är färdig att skörda, lägger sig blasten ner. Då brukar jag samla löken i lagom stora knippen, binda ihop och hänga upp på tork, helst under tak.
Lycka till!
HotRodFranki
Tack!
Det ligger nog en månad fram i tiden innan jag kan sätta mina lökar utomhus, hur ska jag göra med dem fram tills dess?
rosita
Jag brukar förvara mina svalt och ganska mörkt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle inte lägga mina lökar alltför svalt under lagringen då brukar de ofta tro att de blivit utsatta för en vinter och blommar sedan istället för att bilda en lök som kan skördas. Lagring i vanlig rumstemperatur funkar utmärkt + tänk på att ju mindre sättlökar är bättre än stora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon