Full version: Gallra plommonträd?
HotRodFranki
Jag har tagit över en tidigare misskött trädgård. Här finns bland annat en skog av plommonträd. De ger i dagsläget ganska mycket frukt vilket egentligen är det viktigaste för mig. Skulle jag kunna få mer frukt om jag tog bort en del av träden eller "tål" de att stå så tätt som de gör?

Tack på förhand!
KURT
Jag förstår inte hur du skulle kunna få mera frukt på färre träd???

Det största problemet med de moderna förädlade plommonsorterna brukar ju vara att de regelbundet sätter alltför mycket frukt! Då måste man se till att kartgallra, så att plommonen inte sitter så tätt, ofta kan man få ta bort hälften av karten. annars riskerar man både att bryta grenar och framförallt smakar de bara vatten om det är alltför mycket frukt på träden. Så längre kronorna inte växter ihop med varandra så kan det knappast vara något problem med att de skuggar varandra så mycket.
HotRodFranki
Tack för svaret, det rör sig dock inte om moderna träd, de kom förmodligen till gården för +100år sedan.
Ibland hinner inte frukten mogna, kan detta kanske avhjälpas genom kartgallring?
KURT
Om det är gamla träd och frukterna inte sitter mycket tätt (det gör de sällan på gamla sorter), så är det knappast någon mening att kartgllra. De kanske kan mogna fortare om man får in mera ljus, men man kan inte beskära plommonträd så som man beskär t ex äpple. Man kan glesa ur försiktigt genom att beskära under JAS, Juli-Aug-Sept.

Men hur fort de mognar beror också mycket på sommaren, förra sommaren var ju på de flesta håll relativt kall och solfattig.
Bassam

Tack för frågan

OM du minka frukt på den här sätt ska man skydda grenar plus ska få bra frukt kvalitet.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon