GrönaGräsmattan
Hej!

Jag är nybörjare här på forumet (första inlägget, roligt att hitta ett sådant här forum) men dock inte nybörjare vad gäller villaträdgård, vi har haft en sådan i 14 år nu ...

Jag har några intressanta frågor kring Thuja Smaragd som jag tänkte ta upp i denna tråden, det är inte riktigt nybörjarfrågor då vi haft en Thuja Smaragd "häck" (kanske synd att säga häck för de är satta på rad en bit i från varandra) i 12 år nu. Dessa har nu nått en höjd på cirka 3.5 m och de börjar gå emot varandra så det börjar bli en som en grön vägg med en massa toppar på - mycket snyggt.
MEN några enstaka buskar har stannat av i växten på höjden och ligger nu mellan 0.5 - 0.8 m efter i växten...

FRÅGA nr 1: Kan man och hur gör man bäst för att få igång en avstannad Thuja Smaragdbuske?
(Hörde av trädgårdskille som en gång sa att man kan "skrämma igång dem" genom att klippa dem men det är väl också så att klipper man toppen så växer den inte mer lika snabbt utan breder ut sig istället.)

Anm: Ett par av dessa buskar fick vi byta ut efter ett ungdomssabotage för några år sedan men ett par buskar är aldrig rörda.
De två buskarna vi bytte togs upp innan sugrötterna hade kommit igång den gången (4 år sedan).

Edit: Rättat stavfel.
Bassam

Tack för frågan

Thuja Smaragd, växer inte så snabbt, blir 4-5 m hög och zon V. Har ett mera "perfekt"
jämnt växtsätt och behåller sin smaragd gröna färg hela vinter.

--1. Tujorna vill ju stå fuktigt, och har du 20 cm mullrik jord ovanpå leran, så torkar ju inte leran ut, borde bli bra. Tujor är inte så kinkiga. Bara de inte torkar ut under etableringen.
Jag skulle försiktigt vända ner grus i leran.

2. Tallar kan ha utbredda rötter, men även djupa. Dvärgtall har dock inte så stort rotsystem. Borde gå utan 3. Sort är mer en smaksak. Smaragden är tät frodig och vackert friskt grön i färgen, fin även vintertid.
4. Den är inte rådjurssäker. Men finns annat gott att äta så går den inte åt först. Hos oss klarar den sig. Fördelen är att tujan bryter nya skott lätt.

5. Tror inte den värdväxlar några sjukdomar. Den är frisk, lättodlad och härdig. Det är bara torka den är känslig mot, speciellt första åren.

Den ska klippas på våren och möjligen under sommaren. Inte för sent på hösten i alla fall, då kan den bli lite brun i barrverket om den inte hinner återhämta sig inför vintern.
Och stammen klipps av när den ungefär 10-15 lägre än du önskar. Då blir det snygg topp när mjuka grenar växer ut.

H:Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 07-04-2009, 20:47) *
Tack för frågan

Thuja Smaragd, växer inte så snabbt, blir 4-5 m hög och zon V. Har ett mera "perfekt"
jämnt växtsätt och behåller sin smaragd gröna färg hela vinter.

--1. Tujorna vill ju stå fuktigt, och har du 20 cm mullrik jord ovanpå leran, så torkar ju inte leran ut, borde bli bra. Tujor är inte så kinkiga. Bara de inte torkar ut under etableringen.
Jag skulle försiktigt vända ner grus i leran.

2. Tallar kan ha utbredda rötter, men även djupa. Dvärgtall har dock inte så stort rotsystem. Borde gå utan 3. Sort är mer en smaksak. Smaragden är tät frodig och vackert friskt grön i färgen, fin även vintertid.
4. Den är inte rådjurssäker. Men finns annat gott att äta så går den inte åt först. Hos oss klarar den sig. Fördelen är att tujan bryter nya skott lätt.

5. Tror inte den värdväxlar några sjukdomar. Den är frisk, lättodlad och härdig. Det är bara torka den är känslig mot, speciellt första åren.

Den ska klippas på våren och möjligen under sommaren. Inte för sent på hösten i alla fall, då kan den bli lite brun i barrverket om den inte hinner återhämta sig inför vintern.
Och stammen klipps av när den ungefär 10-15 lägre än du önskar. Då blir det snygg topp när mjuka grenar växer ut.

Om du skall sno andras inlägg skall du egentligen ange vem som är ursprunglig skribent, det är så citering brukar fungera.
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 07-04-2009, 20:55) *
Om du skall sno andras inlägg skall du egentligen ange vem som är ursprunglig skribent, det är så citering brukar fungera.

Det är inte alla som vet att Bassams egna inlägg brukar vara obegripliga, och att de oftast är "lånade" om det går att förstå vad som står i dem...
Kanske dags att moderatorn tittar på detta - det har ju hänt flera gånger nu den senaste tiden...
Järfälla
Nu får du lägga av Bassam! Länka till det inlägg du tänker sno ifrån istället.

Fattar inte att du ids hålla på svara på frågor när du inte kommer med egna svar.
Det är helt okej att länka till andra i så fall, om du vill hjälpa till.

Finns det inte forumregler för detta?

Denna gång var det mitt tuja-svar du snodde... suck.
GrönaGräsmattan
Hej igen!

Jag är inte riktigt nöjd med svaren så jag repeterar ...

Hej!

Jag är nybörjare här på forumet (första inlägget, roligt att hitta ett sådant här forum) men dock inte nybörjare vad gäller villaträdgård, vi har haft en sådan i 14 år nu ...

Jag har några intressanta frågor kring Thuja Smaragd som jag tänkte ta upp i denna tråden, det är inte riktigt nybörjarfrågor då vi haft en Thuja Smaragd "häck" (kanske synd att säga häck för de är satta på rad en bit i från varandra) i 12 år nu. Dessa har nu nått en höjd på cirka 3.5 m och de börjar gå emot varandra så det börjar bli en som en grön vägg med en massa toppar på - mycket snyggt.
MEN några enstaka buskar har stannat av i växten på höjden och ligger nu mellan 0.5 - 0.8 m efter i växten...

FRÅGA nr 1: Kan man och hur gör man bäst för att få igång en avstannad Thuja Smaragdbuske?
(Hörde av trädgårdskille som en gång sa att man kan "skrämma igång dem" genom att klippa dem men det är väl också så att klipper man toppen så växer den inte mer lika snabbt utan breder ut sig istället.)

Anm: Ett par av dessa buskar fick vi byta ut efter ett ungdomssabotage för några år sedan men ett par buskar är aldrig rörda.
De två buskarna vi bytte togs upp innan sugrötterna hade kommit igång den gången (4 år sedan).
Bassam

Tack för frågan

Jag är alltid skickar det mest lämpliga svaret , jag tror att de som lägger information vill att alla människor ska läsa den.

obs du kan bara ta informationen som behöver , det spelar ingen roll varifrån kommer dem.

HelenJ
CITAT (Bassam @ 10-04-2009, 21:25) *
Tack för frågan

Jag är alltid skickar det mest lämpliga svaret , jag tror att de som lägger information vill att alla människor ska läsa den.

obs du kan bara ta informationen som behöver , det spelar ingen roll varifrån kommer dem.

Jag tror nog att de som lämnar information också vill att folk ska veta vem den kommer ifrån. Det är INTE ok att bara planka andras svar! Frågan är om det inte är brott mot tryckfriheten. Tycker du att någon annan har ett bra svar kan du lägga ett citat, och ange upphovsmannen!

Och Bassam - det är verkligen inte alltid ditt svar är det mest lämpliga....

CITAT (GrönaGräsmattan @ 10-04-2009, 11:43) *

Tyvärr har din tråd spårat ur. Jag tror du ska starta en ny....

Jag vet inte om det går att "skrämma" en Thuja att växa. Se till att de har optimala växtförhållanden med vatten, näring, och lucker jord, så kommer de nog igång.
Jag är lite osäker på vad du menar med sugrötter. Jag undrar också var din fråga nr 2 tog vägen.
Thomas Wahlqvist
Ge dig Bassam
Lär dig att citera och ange källa.

GrönaGräsmattan
Hej igen!

Det här var inte alls vad jag förväntade mig, tycker ni får ge er allesammans, det blev rätt tjafsigt i min första tråd utan svar på min fråga! Finns det inga Thujaexperter på detta forum?

Referenser är sedan självklarhet i dessa sammanhang och en massa tjafs om detta får räcka nu.
Om vi har någon moderator här så kan denne gott rensa hela tråden.

Nu gör jag omstart för tredje och sista gången och önskar endast svar på eftersökt fråga, hoppas på respekt för detta:

********************************************************************************

Hej!

MVH
GrönaGräsmattan

EDIT: Rättat text vid skrivtillfället.
P.S. Tack HelenJ för ditt svar, såg det inte först bland allt annat.
Jo Thujor har "sugrötter" som inte får skadas, därför skall thujor endast flyttas på vinterhalvåret.
Fråga nr 2 kommer när jag är nöjd med fråga nr 1, se rubriken ... :-)
Järfälla
Jag har aldrig heller hört att tujor har sugrötter. Vad är det? Rötter som suger vatten och näring? Eller skulle de "suga sig fast"?

Har bara hört att de har samlat rotsystem och därför lätta att flytta trots sin storlek.

Kan det inte bero på att de andra tujorna är mer etablerade och därför tar för sig av vatten och näring? De kan ju ha kommit igång ojämt också trots att de stått lika länge, beroende på om rotsystemet och växtbäddarna skiljde, eller vad som fanns omkring. Kanske kom de inte från samma plantskola.

De vill ju inte stå i skugga, så om äldre exemplar skuggar en nyplanterad så växer den inte lika fort.

"Skrämma igång" låter inte som en möjlighet. Det låter som det menas att man ska hota dem lite, för att de ska känna sig lagom rädda att inte överleva annars, och måste snabba sig? Det skulle vara väldigt intressant att höra vad "trädgårdskillen" tänkte för metod.

Om du klipper in en tuja på sidorna svarar den med ny skott (så länge det finns barr innanför), och klipper du höjden så växer den på bredden istället, men inte något av detta "skrämmer" igång den.

Jag tror att bra växtbetingelser för rötterna är enda sättet att få fart på dem. Bra grop, dvs i rätt storlek och väldränerad i storlek, samt näring och vatten i perfekta doser - det är mitt råd.

(Lessen för Bassam-grejen. Hade du varit med på forumet längre hade du förstått hur less vi är på hans inlägg av tvivelaktig karaktär.)

annade
Hej GrönaGräsmattan!

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga, men jag blev också nyfiken på vad sugrötter är. Jag håller som bäst på att gräva runt min thujahäck för att få bort gräset som växer där. Kanske fins det risk att jag skadar rötterna. Vad tror du? Hur ser sugrötterna ut?

/Anna
Gunilla T
Sugrötter finns väl hos alla växter? Det är de små tunna rottrådarna ytterst på rötterna, de suger vatten och näring men i motsats till tjockare rötter kan de inte lagra näringen...
Azur
Skillnaden i höjd mellan thujorna är antingen genetisk (vilket är osannolikt om alla är Smaragd - men förväxlingar kan ske förstås) eller på skillnader i näring/ljus/jord/hälsa. Jag kan egentligen bara tänka mig två sätt att få alla på samma höjd: formklippa allihop eller försöka få mer ljus och näring till de lägsta och hoppas att de kan komma ikapp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon