hemmafixarn
07-04-2009, 15:32
Jag köpte förra sommaren en alldeles underbar
Buskgråmalva, Lavatera "Barnsley"
Den blommade på bar kvist och sedan när blommorna föll kom ett underbart
grönt bladverk.
Jag gjorde inget åt den i höstas och har inte täckt den eller något liknande under vintern.
Vad ska jag göra nu, kvistarna är kvar med vissnade löv hängandes. Ska jag klippa ner den,
eller bara låta den vara?
Tack på förhand,
Camillan
07-04-2009, 15:48
Hej!
Din gråmalva är en känslig växt och det beror på var du bor om den klarat vintern. Jag blir lite förbryllad över det där med "busk-" för så vitt jag vet är Lavatera "Barnsley" en perenn ört. Det innebär att du nu kan ta bort alla torra kvistar över jord. Hoppas den klarat vintern bara!
Mvh
Camillan
Alexander-VG-zon3
07-04-2009, 15:52
klipp inte ner den nu. utan vänta tills längre fram när du ser vart den bryter nya skott.
CITAT (Camillan @ 07-04-2009, 15:48)

Hej!
Din gråmalva är en känslig växt och det beror på var du bor om den klarat vintern. Jag blir lite förbryllad över det där med "busk-" för så vitt jag vet är Lavatera "Barnsley" en perenn ört. Det innebär att du nu kan ta bort alla torra kvistar över jord. Hoppas den klarat vintern bara!
Mvh
Camillan
det är en halvbuske/buske som bryter nytt från äldre ved också. och då är det bättre att vänta till senare så man har så mycket som mögligt kvar av ''busken'' då den oftast fryser i topparna här.
Jag har en gråmalva ute i min rabatt framför altanen(söderläge). Här uppe hos mig i zon 5-6 kommer den igen varje år. Jag tror inte att den är fullt så känslig som det ofta påstås i böcker.
Alexander-VG-zon3
07-04-2009, 17:41
jag vet inte om Buskgråmalva - Lavatera × clementii 'Barnsley' är tåligare eller känsligare än Gråmalva - Lavatera thuringiaca.
Tackför frågan
Du kan vänta till nya skutt kommer sedan kan du klippa gamla o vissna grenar.
H:Bassam
hemmafixarn
23-04-2009, 23:16
Jag hittade lappen från min kära buske och där stod det ju klart och tydligt att den skall klippas ned till ca 10cm på våren. Hoppas att det blir bra nu för nu är det gjort =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.