Full version: Blanda i aska?
Majjijann
Förra året byggde jag klart mitt växthus, jag fyllde odlingslådorna med jord på påse och lite extra torv som någon tipsat mig om. Sen växte både tomater och annat så det knakade.

Nu har jag blandat i ett par hinkar kompost.

Är det bra att ha i aska också? Vanlig träaska från kaminen, eller det som blir kvar när man eldar löv.. Är det onödigt eller rent utav dåligt kanske?

Mitt växthus är så litet att tomaterna måste stå på samma ställe som förra året, hörde att det räcker att man gödslar rejält så minskar risken för att sjukdomar osv finns kvar i jorden. Är det sant? Hur mycket måste man i så fall gödsla?
kicki.p
Askan kan du strö ut på gräsmattan, eller lägga under bärbuskar som vinbär och hallon. I växthuset bör du utesluta askan, tänk om du vill ha supertidig potatis??? Då skulle du få byta ut all jord, annars får potatisen skorv.
DykUnderYtan
Jag lyssnade på ett föredrag med Åke Truedsson på trädgårdsmässan. Han pratade om tomater och nämnde bl a att just aska är jättebra gödning till tomater. Jag ska testa i mina stora hinkar i alla fall... smile.gif
Bassam

Tack för frågan

Man ska vet först kvantitet aska i din jord.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon