Full version: Val av buskar
HotRodFranki
Jag vill göra en avskärmning i trädgården och planerar då att sätta en rad med buskar ~10st.
De bör ha en höjd av 1 - 1,5m, de behöver inte vara helt täta som en häck, de får gärna ha några trevliga blommor och om de inte kostar en förmögenhet så är det ett stort plus.

Kom med förslag!
Bassam

Tack för frågan

Min förslag är SYREN passar dig.

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 07-04-2009, 20:18) *
Tack för frågan

Min förslag är SYREN passar dig.

H:Bassam

Syren blir betydligt högre. Alternativet är att klippa den, men då blir det dåligt med blomning och besvärande rotskott.

Berätta gärna lite om var du bor, om det är sol eller skugga och om du vill klippa häcken.

Det finns flera varianter av Spirea t.ex. "arguta" = brudspirea, som blommar vackert, är lättskött och inte blir för hög...
HelenJ
CITAT (HotRodFranki @ 07-04-2009, 18:54) *
Jag vill göra en avskärmning i trädgården och planerar då att sätta en rad med buskar ~10st.
De bör ha en höjd av 1 - 1,5m, de behöver inte vara helt täta som en häck, de får gärna ha några trevliga blommor och om de inte kostar en förmögenhet så är det ett stort plus.

Kom med förslag!

För att hjälpa dig till bästa resultat behöver vi veta lite mera, t ex zon, blåsigt eller lä, sol eller skugga, jordtyp osv.

Syrenen passar nog inte alls, dels skjuter den rotskott, dels blir den för hög.
Istället kanske forsythia, spirea eller schersmin - kanske nyponrosor?
HotRodFranki
Tack för svaren!
Bor i zon 4, buskarna kommer att stå öppet med en hel del sol och blåst, vet ej vilken typ av jord men chansar på en lerig sådan.
HelenJ
Vresrosen (Rosa rugosa) trivs nog väldigt bra i ett sånt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon