Camillan
07-04-2009, 17:55
Hej!
Jag vet att Parkslide sprider sig i trädgården, men frågan är hur mycket? Jag har tillgång till plantor om jag vill, men vet inte om det är vettigt att plantera in det (orkar inte hålla på med barriärer och sådant). Vilka erfarenheter har ni av denna "svenska" bambu på forumet?
Mvh
Camillan
Gunilla T
07-04-2009, 17:59
Gör det inte...du kommer att ångra dig resten av livet...så illa är det.
Huggorm
07-04-2009, 18:01
Men är den verkligen så ihärdig även här i kalla Sverige?
Gunilla T
07-04-2009, 18:04
Har den inte själv men har bekanta vars trädgård formligen invaderas av parksliden ...men ganska vacker och förförisk är den.
kicki.p
07-04-2009, 18:12
Här i Söderhamn finns den lite här och var. Bara den som har 8-10 ha kan plantera parkslide. En egen ö eller ett torp mitt i skogen, är nog att rekommendera.
Den är invasiv i Sverige, och har spritt sig explosionsartat bl.a. i Skåne. Åtminstone några kommuner har planer för bekämpning av Parkslide, och bl.a. Djurgårdens förvaltning här i Stockholm försöker sedan länge utrota den.
Citerar detta från Vägverkets hemsida:
"Vägverket har ett generellt förbud mot kemiska bekämpning av växtlighet, men jätteloka, park- och jätteslide samt flyghavre är undantagna från förbudet och får bekämpas eftersom alla tre ger stora, ofta lokala problem. "
Parkslide, liksom Jätteloka, är nog en av de där växterna som egentligen borde vara olagliga att odla.
Aqvakul
07-04-2009, 18:18
Min svägerska med man planterade en ynka planta i eländig sandjord för 30 år sen.
Nu är en tredjedel av tomten rena djungeln.
Camillan
07-04-2009, 19:01
Oj!
Tack för snabb respons! Jag tror att jag står över den här gången. Invasiv visste jag, men det här får mig att förstå att det inte är värt det! Men den är ju så fin... Nåväl, sandjord har jag och det är nog inte aktuellt med djungel för min del (tänkte mig mer sköna gröna lugna rum)...Tack för svaren!
Mvh
Camillan
Ta och köp riktigt bambu istället, det lönar sig
Thomas Wahlqvist
09-04-2009, 22:21
Hadde en liten planta som stog och stampade en sommar.
Fick veta vad det var och tog bort den genast.
Den var 2-3 stänglar 40-50 cm. En mycket liyen rackare.
Jag kämpade i 3 sommrar för att få bort allt, den hade skickat utlöpare på över 2 meter.
Ett riktigt otyg.
Kan inte fatta att den kunde finnas kvar i jorden fast inget grönt syntes, och så vipps, så stack det upp ett blad.
STOR VARNING
Huggorm
09-04-2009, 22:42
Kunde vara ett intressant experiment att plantera såna på någon ö någonstans, där de kunde få växa till en djungel i lugn och ro. Skulle vara kul att se resultatet
Piccante
09-04-2009, 23:40
CITAT (Huggorm @ 09-04-2009, 23:42)

Kunde vara ett intressant experiment att plantera såna på någon ö någonstans, där de kunde få växa till en djungel i lugn och ro. Skulle vara kul att se resultatet
såna idéer får jag oxå när jag läser om slide
Alexander-VG-zon3
09-04-2009, 23:55
jag är den endast som inte lyckas med slide, mina föräldrar hade hela sin trädgård full av det, och jag tog skott från deras vid 2005. den blev i min trädgård inte högre än 15cm NÅGON sommar och den fick vatten och näring, nu är den död, en vår kom den inte tillbaka.
har också tagit ett skott som jag hittat i skogen, planterade det i bra jord. den dog våren därpå.
tycker den är jätte vacker och skulle gärna vilja ta ett skott och plantera, eller kanske man behåller den i kruka.
Järfälla
10-04-2009, 09:09
I Enköping använder de Finnslide. Den sprider sig inte, men blir superbred (2-3 m) , hög och frodig. Otroligt vacker. de har den med Carex muskigumensis intill.
Huggorm
10-04-2009, 09:15
Sedan finns ju jätteslide också, som blir ännu större och också är svårutrotad
Lilla Sibirien
10-04-2009, 09:33
Jag var dum nog en gång för länge sedan och planterade parkslide vid vår terass. Det gjorde att parksliden tog sig allt vidare svängar och varje vår försökte jag hejda den. Till slut tröttnade jag på den, då hade den kommit under terassen och trängde sig upp underifrån.
Jag grävde upp de stora vedartade rötterna och planterade annat där, jag trodde att det skulle vara frid och fröjd med det. Men tji fick jag, det fanns hur mycket små rottrådar kvar som producerade nya skott.
Okej, grävmaskinen kom och grävde ca 1 m djup och grävde även bort av gräsmattan, ca 10 kubik jord, som sen sållades tillbaks. Trots det fanns det ännu lite små rottrådar som jag fick plocka bort följande år. Hur jag gjorde under terassen, skall jag inte berätta för där tog jag till icke tillåtna metoder.
Parksliden är en fin grön växt, men tänk dig verkligen för var du sätter den. Den kan verkligen sprida sig och invadera allt och då menar jag allt. Ute i gräsmattan där man klipper runt, kan det vara okej. Men den är lite jobbig med alla sina pinnar som skall tas av varje vår.
Jag vill nog ge en liten varning för denna växt.
I ICA förlagets perenn bok står skrivet:
"Parkslide, Reynoutria japonica.
Jord: Växer utan problem på alla jordar.
Beskrivning: En gigantisk växt, som sprider sig raskt med hjälp av underjordiska utlöpare. Får ogräsartad utbredning där den trivs riktigt.
Användning: Med eftertanke och försiktighet. Planteras som solitär, gärna i stora grupper."
Alexander-VG-zon3
10-04-2009, 12:09
CITAT (Huggorm @ 10-04-2009, 09:15)

Sedan finns ju jätteslide också, som blir ännu större och också är svårutrotad
det är Park och Jätteslide som jag har tagit skott på och INTE lyckas och jag vet inte varför den inte trivs i min trädgård. har även köpt en brokbladig Parkslide på plantskola men den har jag inte sett nu så vet inte om den lever eller om den har dött.
CITAT (Lilla Sibirien @ 10-04-2009, 09:33)

Jag vill nog ge en liten varning för denna växt.
I ICA förlagets perenn bok står skrivet:
"Parkslide, Reynoutria japonica.
Jord: Växer utan problem på alla jordar.
Beskrivning: En gigantisk växt, som sprider sig raskt med hjälp av underjordiska utlöpare. Får ogräsartad utbredning där den trivs riktigt.
Användning: Med eftertanke och försiktighet. Planteras som solitär, gärna i stora grupper."
dom har bytt namn på den nu heter den Fallopia japonica.
Huggorm
10-04-2009, 14:36
CITAT (flaxss @ 10-04-2009, 13:09)

det är Park och Jätteslide som jag har tagit skott på och INTE lyckas och jag vet inte varför den inte trivs i min trädgård.
Ta reda på varför, du kanske kan sälja lösningen på hur man utrotar parkslide och bli rik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.