Umeeva zon5
Hej
Jag har tänkt bygga upphöjda grönsaksbäddar av lecablock i bredd 9 cm. Har sökt lite på forumet kring detta, och hittat beskrivningar med tips att använda bra sättlim för att foga ihop dessa. Nu undrar jag vad är ett bra sättlim, vilka egenskaper skall det ha för att hålla norrlädsk (zon5) vinter. Har någon bra tips på märke. Det skall helst inte heller vara nåt som läcker giftiga kemikalier eftersom det är fråga om grönsaker.
Tacksam för tips
Eva
uno
Jag har sett lecablock med genomgående hål i. I Ditt ställe hade jag
kört armeringsjärn genom blocken ner i marken.
Om Du vill "limma dem" bör Du väl kunna göra som när de bygger
husvägg av lecablock, använd cement.
vaniljstången
Hej Eva!

Jag byggde tre upphöjda bäddar av lecablock förra sommaren. Jag köpte ett sättlim på ett byggvaruhus, frågade personalen om vilket de ansåg hålla högst kvalitet. Kommer dock inte ihåg vilken sort det var...
Vi armerade inte våra bäddar då de är ovan mark och inte belastas med annat än jorden inuti, tiden får utvisa om det var rätt eller fel smile.gif Se mitt svar på ett annat inlägg i länken nedan.

Om jag hinner ska jag försöka lägga ut ett par foton på bäddarna till helgen.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=83328

Lycka till!

//Petra
pinhead
det går att borra i blocken , säg halva blocket sen stoppar man i armeringsjärn som man sen trycker ner i backer för att fixera dom i rätt läge
Öjebyn
CITAT (vaniljstången @ 15-04-2009, 21:52) *
Hej Eva!

Jag byggde tre upphöjda bäddar av lecablock förra sommaren. Jag köpte ett sättlim på ett byggvaruhus, frågade personalen om vilket de ansåg hålla högst kvalitet. Kommer dock inte ihåg vilken sort det var...
Vi armerade inte våra bäddar då de är ovan mark och inte belastas med annat än jorden inuti, tiden får utvisa om det var rätt eller fel smile.gif Se mitt svar på ett annat inlägg i länken nedan.

Om jag hinner ska jag försöka lägga ut ett par foton på bäddarna till helgen.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=83328

Lycka till!

//Petra

Hej!
Jag har också haft funderingar om att göra odlingsbäddar med lecablock som man limmar ihop. Är de verkligen frostsäkra, eller måste man lägga på något skyddande lager? Vet någon?
Tacksam för svar innan jag köper.

Hej Då

KURT
De är frostsäkra, de suger inte åt sig vatten.
johannea
I nyaste "vi i villa" var det gör det sjv special där man bla visade hur man murade och putsade lecablock till plantering!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon