Full version: Ampeltomater
balkonglady
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att odla egna ampeltomater? Jag har satt massor av frön av den nya sorten: AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands' för någon vecka sedan. Nu har dom redan hunnit bli lite över en decimeter höga! Är det normalt att dom blir så höga på så kort tid? Är det för att dom är ampeltomater tro? Jag har satt andra sorter som inte alls är lika höga. Har jag gjort något fel? För varmt?

Har någon här erfarenheter av just AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'?

Tacksam för svar.
rosita
Nu har jag inte erfarenhet av just den ampeltomaten, men när du ska omskola dem, så kan du plantera ner den så bara toppen syns.

När tomaterna grott ska de ha lite svalare (15-18 grader) och ljust. Har du dem varmare, behöver de mycket ljus!
Limpan86
Jag sådde mina "houndreds and thousands" 2/3 och de är cirka 1dm nu och då har jag ännu inte skolat om dem.
ingrid fuxwall
Mina är långt ifrån 1 dm men sedan kan ju våra plantor ha lite olika förhållanden. Ärligt talat vet jag inte om mina är sortäkta, är ju egna frön jag sått.

ingrid som än en gång lyckats så för mycket tomater
millahonti
Mina såddes för ca 4 veckor sen och börjar närma sig 1 dm. Jag tror att det kan vara värme som du sa. Jag har mina i ett ganska svalt källarrum med högtrycksnatriumbelysning. Mina andra tomatplantor har blivit jättefina därinne så jag tror att mina 100/1000ampeltomater är "normalväxande" också.

Lycka till!
mälaröodling
Jag har också sådana frön - är det för sent att förså nu?
Limpan86
Nä det är inte försent att så men gör det gärna så snart som möjligt och ha dem väldigt soligt så att du får fart på dem.
balkonglady
Tänkte bara skryta lite. Mina ampeltomater 'Hundreds & Thousands' har flera knoppar! Jag sådde frön alldeles för tidigt. Redan tidigt i februari. Det blir väldans spännande och se hur den här sorten blir. Frötillverkaren lovar ca 2000 tomater om man har tre plantor i en ampel! Storleksmässigt snäppet mindre än vanliga körsbärstomater. Mina plantor har fått stå ute på balkongen några timmar mitt på dagen nu när vädret varit så fint.

yahoo.gif
Nauti
CITAT (balkonglady @ 26-04-2009, 14:27) *
Tänkte bara skryta lite. Mina ampeltomater 'Hundreds & Thousands' har flera knoppar!
Här har vi skördat flera röda mogna tomater i krukorna och balkonglådorna smile.gif Så, nu fick jag skryta litet jag också smile.gif
balkonglady
Nej! Det var som attan! Var bor du? I södra Sverige? Jag bor i kalla Dalarna... Vilken sort har mognat? Hundreds and thousands? Eller vad?

Limpan86
Snälla balkonglady kan du inte lägga ut bilder på dina plantor. Mina är långt ifrån så stora och skulle väldigt gärna se hur de stora plantorna ser ut...

Tack på förhand!!!
balkonglady
Tjollahopp!

Visst kan jag lägga ut bilder på mina tomatplantor. Dock inte idag. Jag gör det i morgon.. Hur ser era tomater ut så här års? Vilka sorter har ni odlat?

Bilder kommer, men först i morgon. Jag orkar inte nu. Har ni bilder på era tomater?

smile.gif
Nauti
CITAT (balkonglady @ 26-04-2009, 16:38) *
Nej! Det var som attan! Var bor du? I södra Sverige? Jag bor i kalla Dalarna... Vilken sort har mognat? Hundreds and thousands? Eller vad?
Jag bor inte långt från gränsen till Dalarna och det är zon5 här tongue.gif Sorten är 'Tumbling Tom' och 'Vilma'. Jag har även en 'Hundres and Thousands', men den är sådd senare och är bara någon decimeter hög nu, men den har blomknoppar i alla fall smile.gif

Här är några jag skördade i dag till tacomiddagen smile.gif

Limpan86
Hur gör ni med de första blomknopparna, bryter ni av dem innan planten känns kraftigare eller fortsätter den ändå att växa?
mirjam
det ska bli så roligt att få recensioner på just den tomaten som sägs kunna ge 2000 tomater, vilket känns svårt att förstå :-) en annan får knacka sig fram med 2-3 klasar varje år på klättertomater och även dom tar tid på sig. när jag ett år sådde Ildi i växthuset så producerade plantan så mycket tomatblommor, sparade för många klasar, förstod inte bättre då, och tomatblommorna ramlade av, den orkade inte producera så många.
DragonLady
Så här ser mina TumblingTomRed ut just nu.. massor av tomater på tummenupp.gif
mirjam
men hu jeda mig vilka tomater Dragonlady, aldrig sett nåt liknande.... ha ha Det var mig att ha gröna tomatfingrar......
Nauti
Hur kommer det sig att dina har växt så mycket rakt upp Dragonlady? Mina växte någon decimeter uppåt sedan vek de sig och nu hänger de ner helt och hållet. Det är nästan ingenting ovanför kanten på balkonglådan.
Chamomille
CITAT (DragonLady @ 30-04-2009, 12:14) *
Så här ser mina TumblingTomRed ut just nu.. massor av tomater på tummenupp.gif

Jösses va stora ohmy.gif Grattis tummenupp.gif Åh våra som är så puttesmå... wacko.gif
DragonLady
CITAT (Nauti @ 30-04-2009, 17:14) *
Hur kommer det sig att dina har växt så mycket rakt upp Dragonlady? Mina växte någon decimeter uppåt sedan vek de sig och nu hänger de ner helt och hållet. Det är nästan ingenting ovanför kanten på balkonglådan.

Ja du... det har jag ju ingen aning om faktiskt giggle.gif har aldrig haft dessa så jag har inget att jämföra med, de växte rätt upp länge innan nån gren här o där la sig ner.
Trodde dessa tomaterna skulle vara små o behändiga i en behändig ampel.... ack vad jag bedrog mig.. de växte ju över alla breddar så jag fick göra mina 10L krukor till amplar och binda fat under dem, hoppas de inte växer så mycket mer för då brakar nog allt ner sweatingbullets.gif

CITAT (mirjam @ 30-04-2009, 16:34) *
men hu jeda mig vilka tomater Dragonlady, aldrig sett nåt liknande.... ha ha Det var mig att ha gröna tomatfingrar......

Är ganska säker på att det är ren tur i så fall.. nybörjartur giggle.gif

CITAT (Chamomille @ 30-04-2009, 17:29) *
Jösses va stora ohmy.gif Grattis tummenupp.gif Åh våra som är så puttesmå... wacko.gif

thanks.gif dina växer nog oxå skall du se yes.gif
Jag satte dem ganska tidigt så de har ju haft tid på sig o växa...3 månader whist.gif
Chamomille
CITAT (DragonLady @ 30-04-2009, 23:48) *
thanks.gif dina växer nog oxå skall du se yes.gif
Jag satte dem ganska tidigt så de har ju haft tid på sig o växa...3 månader whist.gif

Tja... Riktigt så länge har inte våra växt... Men de sätter väl fart snart får jag hoppas rolleyes.gif
malin72
CITAT (balkonglady @ 07-04-2009, 20:03) *
Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av att odla egna ampeltomater? Jag har satt massor av frön av den nya sorten: AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands' för någon vecka sedan. Nu har dom redan hunnit bli lite över en decimeter höga! Är det normalt att dom blir så höga på så kort tid? Är det för att dom är ampeltomater tro? Jag har satt andra sorter som inte alls är lika höga. Har jag gjort något fel? För varmt?

Har någon här erfarenheter av just AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'?

Tacksam för svar.

jag måste bara få fråga, jag har också sått dom och dom är stora och fina men......dom är ju höga!!!!! dom ska ju vara ampeltomater...hur går det till??? Jag har aldrig haft ampeltomat tidigare så jag undrar också, ska dom inte börja hänga g.gif mina är nu ca 50 cm höga ohmy.gif lite rangliga som att dom vill hänga ner nu men...ser man på bilden från raraväxter ser det inte alls ut så whist.gif och ja jag satte ner dom så långt det gick vid omskolningen så......
olssonlina
När tror ni man kan plantera ut AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'
Limpan86
Jag har börjat avhärda mina houndreds and thousands nu. De är fortfarande lite mindre än mina andra tomater. Jag tror inte att den skiljer sig från vanliga tomater när det kommer till utplantering. Dvs vänta tills frostrisken är över. Om du har möjlighet så kan du ju ta in dem på kvällarna ett tag framöver alternativt gå ut och lägga täckväv på.
DragonLady
I förrgår åt jag den första mogna tomaten... den var goooo yes.gif
Calle Zon1
Håller på att avhärda mina ampeltomater 100/1000. Tänkte precis sticka iväg och köpa amplar att plantera om dem i för sista gången men då slog det mig. 2-3 plantor per ampel har jag hört att det ska vara. 10-liters krukor är väl standard för en tomatplanta? det skulle innebära att amplarna blir 20-30L stora!?!

Tänker jag fel? Är det någon som vet hur stora hängkrukor jag ska köpa?
Anton Torslanda
Tyvärr satte jag mina lite sent jag med så jag får njuta av mina tomater lite senare i sommar ..... men de blir som godare då :-)
rosita
CITAT (Calle Zon1 @ 19-05-2009, 11:14) *
Håller på att avhärda mina ampeltomater 100/1000. Tänkte precis sticka iväg och köpa amplar att plantera om dem i för sista gången men då slog det mig. 2-3 plantor per ampel har jag hört att det ska vara. 10-liters krukor är väl standard för en tomatplanta? det skulle innebära att amplarna blir 20-30L stora!?!

Tänker jag fel? Är det någon som vet hur stora hängkrukor jag ska köpa?

Jag har mina ampeltomater i vanliga amplar som man brukar köpa hängpelargoner i, kanske 5-6 liters. 1 planta per ampel. Det fungerar jättebra, men jag brukar få stötta grenarna när det blir mycket tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon