balkonglady
07-04-2009, 19:03
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av att odla egna ampeltomater? Jag har satt massor av frön av den nya sorten: AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands' för någon vecka sedan. Nu har dom redan hunnit bli lite över en decimeter höga! Är det normalt att dom blir så höga på så kort tid? Är det för att dom är ampeltomater tro? Jag har satt andra sorter som inte alls är lika höga. Har jag gjort något fel? För varmt?
Har någon här erfarenheter av just AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'?
Tacksam för svar.
Nu har jag inte erfarenhet av just den ampeltomaten, men när du ska omskola dem, så kan du plantera ner den så bara toppen syns.
När tomaterna grott ska de ha lite svalare (15-18 grader) och ljust. Har du dem varmare, behöver de mycket ljus!
Limpan86
08-04-2009, 16:19
Jag sådde mina "houndreds and thousands" 2/3 och de är cirka 1dm nu och då har jag ännu inte skolat om dem.
ingrid fuxwall
08-04-2009, 18:22
Mina är långt ifrån 1 dm men sedan kan ju våra plantor ha lite olika förhållanden. Ärligt talat vet jag inte om mina är sortäkta, är ju egna frön jag sått.
ingrid som än en gång lyckats så för mycket tomater
millahonti
22-04-2009, 12:26
Mina såddes för ca 4 veckor sen och börjar närma sig 1 dm. Jag tror att det kan vara värme som du sa. Jag har mina i ett ganska svalt källarrum med högtrycksnatriumbelysning. Mina andra tomatplantor har blivit jättefina därinne så jag tror att mina 100/1000ampeltomater är "normalväxande" också.
Lycka till!
mälaröodling
22-04-2009, 14:24
Jag har också sådana frön - är det för sent att förså nu?
Limpan86
26-04-2009, 11:00
Nä det är inte försent att så men gör det gärna så snart som möjligt och ha dem väldigt soligt så att du får fart på dem.
balkonglady
26-04-2009, 13:27
Tänkte bara skryta lite. Mina ampeltomater 'Hundreds & Thousands' har flera knoppar! Jag sådde frön alldeles för tidigt. Redan tidigt i februari. Det blir väldans spännande och se hur den här sorten blir. Frötillverkaren lovar ca 2000 tomater om man har tre plantor i en ampel! Storleksmässigt snäppet mindre än vanliga körsbärstomater. Mina plantor har fått stå ute på balkongen några timmar mitt på dagen nu när vädret varit så fint.
CITAT (balkonglady @ 26-04-2009, 14:27)

Tänkte bara skryta lite. Mina ampeltomater 'Hundreds & Thousands' har flera knoppar!
Här har vi skördat flera röda mogna tomater i krukorna och balkonglådorna

Så, nu fick jag skryta litet jag också
balkonglady
26-04-2009, 15:38
Nej! Det var som attan! Var bor du? I södra Sverige? Jag bor i kalla Dalarna... Vilken sort har mognat? Hundreds and thousands? Eller vad?
Limpan86
26-04-2009, 16:54
Snälla balkonglady kan du inte lägga ut bilder på dina plantor. Mina är långt ifrån så stora och skulle väldigt gärna se hur de stora plantorna ser ut...
Tack på förhand!!!
balkonglady
26-04-2009, 18:40
Tjollahopp!
Visst kan jag lägga ut bilder på mina tomatplantor. Dock inte idag. Jag gör det i morgon.. Hur ser era tomater ut så här års? Vilka sorter har ni odlat?
Bilder kommer, men först i morgon. Jag orkar inte nu. Har ni bilder på era tomater?
CITAT (balkonglady @ 26-04-2009, 16:38)

Nej! Det var som attan! Var bor du? I södra Sverige? Jag bor i kalla Dalarna... Vilken sort har mognat? Hundreds and thousands? Eller vad?
Jag bor inte långt från gränsen till Dalarna och det är zon5 här

Sorten är 'Tumbling Tom' och 'Vilma'. Jag har även en 'Hundres and Thousands', men den är sådd senare och är bara någon decimeter hög nu, men den har blomknoppar i alla fall

Här är några jag skördade i dag till tacomiddagen

Limpan86
29-04-2009, 19:20
Hur gör ni med de första blomknopparna, bryter ni av dem innan planten känns kraftigare eller fortsätter den ändå att växa?
det ska bli så roligt att få recensioner på just den tomaten som sägs kunna ge 2000 tomater, vilket känns svårt att förstå :-) en annan får knacka sig fram med 2-3 klasar varje år på klättertomater och även dom tar tid på sig. när jag ett år sådde Ildi i växthuset så producerade plantan så mycket tomatblommor, sparade för många klasar, förstod inte bättre då, och tomatblommorna ramlade av, den orkade inte producera så många.
DragonLady
30-04-2009, 11:14
Så här ser mina TumblingTomRed ut just nu.. massor av tomater på
men hu jeda mig vilka tomater Dragonlady, aldrig sett nåt liknande.... ha ha Det var mig att ha gröna tomatfingrar......
Hur kommer det sig att dina har växt så mycket rakt upp Dragonlady? Mina växte någon decimeter uppåt sedan vek de sig och nu hänger de ner helt och hållet. Det är nästan ingenting ovanför kanten på balkonglådan.
Chamomille
30-04-2009, 16:29
CITAT (DragonLady @ 30-04-2009, 12:14)

Så här ser mina TumblingTomRed ut just nu.. massor av tomater på

Jösses va stora

Grattis

Åh våra som är så puttesmå...
DragonLady
30-04-2009, 22:48
CITAT (Nauti @ 30-04-2009, 17:14)

Hur kommer det sig att dina har växt så mycket rakt upp Dragonlady? Mina växte någon decimeter uppåt sedan vek de sig och nu hänger de ner helt och hållet. Det är nästan ingenting ovanför kanten på balkonglådan.
Ja du... det har jag ju ingen aning om faktiskt

har aldrig haft dessa så jag har inget att jämföra med, de växte rätt upp länge innan nån gren här o där la sig ner.
Trodde dessa tomaterna skulle vara små o behändiga i en behändig ampel.... ack vad jag bedrog mig.. de växte ju över alla breddar så jag fick göra mina 10L krukor till amplar och binda fat under dem, hoppas de inte växer så mycket mer för då brakar nog allt ner

CITAT (mirjam @ 30-04-2009, 16:34)

men hu jeda mig vilka tomater Dragonlady, aldrig sett nåt liknande.... ha ha Det var mig att ha gröna tomatfingrar......
Är ganska säker på att det är ren tur i så fall.. nybörjartur

CITAT (Chamomille @ 30-04-2009, 17:29)

Jösses va stora

Grattis

Åh våra som är så puttesmå...

dina växer nog oxå skall du se
Jag satte dem ganska tidigt så de har ju haft tid på sig o växa...3 månader
Chamomille
01-05-2009, 09:47
CITAT (DragonLady @ 30-04-2009, 23:48)

dina växer nog oxå skall du se
Jag satte dem ganska tidigt så de har ju haft tid på sig o växa...3 månader

Tja... Riktigt så länge har inte våra växt... Men de sätter väl fart snart får jag hoppas
malin72
01-05-2009, 14:28
olssonlina
18-05-2009, 13:27
När tror ni man kan plantera ut AMPELTOMAT 'Hundreds & Thousands'
Limpan86
18-05-2009, 19:41
Jag har börjat avhärda mina houndreds and thousands nu. De är fortfarande lite mindre än mina andra tomater. Jag tror inte att den skiljer sig från vanliga tomater när det kommer till utplantering. Dvs vänta tills frostrisken är över. Om du har möjlighet så kan du ju ta in dem på kvällarna ett tag framöver alternativt gå ut och lägga täckväv på.
DragonLady
19-05-2009, 00:11
I förrgår åt jag den första mogna tomaten... den var goooo
Calle Zon1
19-05-2009, 10:14
Håller på att avhärda mina ampeltomater 100/1000. Tänkte precis sticka iväg och köpa amplar att plantera om dem i för sista gången men då slog det mig. 2-3 plantor per ampel har jag hört att det ska vara. 10-liters krukor är väl standard för en tomatplanta? det skulle innebära att amplarna blir 20-30L stora!?!
Tänker jag fel? Är det någon som vet hur stora hängkrukor jag ska köpa?
Anton Torslanda
20-05-2009, 22:40
Tyvärr satte jag mina lite sent jag med så jag får njuta av mina tomater lite senare i sommar ..... men de blir som godare då :-)
CITAT (Calle Zon1 @ 19-05-2009, 11:14)

Håller på att avhärda mina ampeltomater 100/1000. Tänkte precis sticka iväg och köpa amplar att plantera om dem i för sista gången men då slog det mig. 2-3 plantor per ampel har jag hört att det ska vara. 10-liters krukor är väl standard för en tomatplanta? det skulle innebära att amplarna blir 20-30L stora!?!
Tänker jag fel? Är det någon som vet hur stora hängkrukor jag ska köpa?
Jag har mina ampeltomater i vanliga amplar som man brukar köpa hängpelargoner i, kanske 5-6 liters. 1 planta per ampel. Det fungerar jättebra, men jag brukar få stötta grenarna när det blir mycket tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.