|
Lady Hamilton
07-04-2009, 21:30
......någon som ännu klarat av och "sitta på fingrarna"? Tyvärr inte jag  blev förtjust i Atlantic Blue Odlas pelargoner
Helen i Piteå Zon 5
07-04-2009, 22:37
jag sitter, jag sitter , jag sitter............... jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte...........
Jag ska inte heller...ska bara titta liiite....inte klicka.. inte köpa...kanske bara några
 Sådant visar man inte!!
Lady Hamilton
08-04-2009, 08:11
ingrids
08-04-2009, 08:14
Problemet var att det var tre av alla sorterna, så hur man än gör står man där med minst 9 pelargoner (förutom sina egna överlevare). Håller mig nogsamt borta (fast kanske hängpelargoner i balkonglådor längs med planket *sätter mig på händerna*).
stennie
08-04-2009, 08:26
Jag sitter också på händerna!
ingrids
08-04-2009, 09:33
Det funkade inte - en omgång Tomcat och en omgång Mexican Tomcat, i mina drömmar redan hängandes på ett vitt plank tillsammans med silverfärgad njurvinda. Och igår köpte jag böcker, suck.
Meriona
08-04-2009, 09:52
Måste man köpa tre av var sort verkligen, vem vill ha det? Eller läste jag tokigt?
ingrids
08-04-2009, 09:54
Jodå, tre av varje blir det av sig själv. Tyckte som du tills jag råkade börja planer balkonglådor.
Meriona
08-04-2009, 10:00
Jo men när man som jag börjat samla lite på olika sorter så känns det ganska meningslöst att ha tre likadana. Ingen som bor nära Trollhättan som vill dela nåt paket?  Jag tyckte den där myggjägaren verkade kul, och en Mexican Tomcat hade ju ingen blivit lessen över....
Jag hade i förväg bestämt att när erbjudandet kommer ska jag inte handla. Vad får jag då se.....jo 2 nykomlingar........men hur gör man för att motstå dessa skönheter .....ja inte vet jag..........det tog bara 1 minut att kolla igenom och klicka. Det vlev Atlantic Blue och First Yellow CITAT (ingrids @ 08-04-2009, 09:14)  Problemet var att det var tre av alla sorterna, så hur man än gör står man där med minst 9 pelargoner (förutom sina egna överlevare). Håller mig nogsamt borta (fast kanske hängpelargoner i balkonglådor längs med planket *sätter mig på händerna*). Jo man sätter 3 i samma lite större kruka.....och vips har man bara 1 ny pelargon.  Så om du köper 3 sorter blir det bara 3 krukor....och det rymmer du säkert. Drt gjorde jag i fjol och det var inga problem.
Husihelvete
08-04-2009, 16:41
Men det är ju ändå tråkigt med tre av varje. Sambon samlar pelargoner, hon började för någon månad sedan och har redan 50 olika sorter. Platsbristen börjar göra sig påmind så tre av varje känns tokigt. Finns det någon nära Västerås som vill vara med och dela på trepack så hör av er.
Åhh, jag har gått och väntat på detta! Jag tycker inte det gör så mycket att man får tre lika. Man kan ju alltid ge bort eller byta med någon annan. Även om det kanske hade varit roligare om man kunde välja helt fritt. Atlantic blue gillade jag, så dem beställade jag två paket av. Jag får nog införskaffa blomlådor. Hoppas nu bara att jag kan lyckas med dem så de blir lika fina i verkligheten som i mitt huvud.
Meriona
09-04-2009, 12:55
Wilmer ska dela några paket med mig, så det blir ju bra! Får se vilka sorter vi hittar på! Och blomlådor, ja det blir det nog hos mig med tror jag. De sväljer mååååånga sorter!
Lady Hamilton
09-04-2009, 15:05
Jag jag kanske är lite "underlig" men jag tycker att 3st plantor är ganska lagom att samplantera för att det skall bli "något" Pelargonsticklingar är ju ganska små vid leverans
Meriona
09-04-2009, 15:43
CITAT (Lady Hamilton @ 09-04-2009, 16:05)  Jag jag kanske är lite "underlig" men jag tycker att 3st plantor är ganska lagom att samplantera för att det skall bli "något" Pelargonsticklingar är ju ganska små vid leverans Nej nej Ladyn du är inte alls underlig!  Jag vet flera som gör som du, och såklart är det helrätt! Med en lite större kruka så blir det jättemaffigt! Men jag har inte så mycket plats på min balkong, om jag ska få in alla sorter jag är sugen på så får det bli enstycks...
Annkina
09-04-2009, 16:58
Doftpelargon 'Clorinda' Doftpelargon 'Moskito Shocker' Hängpelargon 'Atlantic Blue'
Hängpelargonerna blir bra med tre plantor i en stor ampel, men doftpelargonerna får jag nog ge bort till mor och svärmor och bara behålla en av varje själv.
Jag dräpte ju fjolårets i vanlig ordning, så i år blev det nya... Man kan ju alltid ge bort om man tycker det blir för många... Kanske till nån som klarar att hålla liv i dem
netaave
10-04-2009, 14:20
CITAT (Meriona @ 08-04-2009, 10:52)  Måste man köpa tre av var sort verkligen, vem vill ha det? Eller läste jag tokigt? Jag tycker det är jättebra med trepackat eftersom det är ganska små när dom kommer, det blir nåt i krukan på en gång,  Jag har väntat länge på erbjudandet eftersom alla mina dött i vinter, jag köpte Brokbladig pelargon Wilhelm Langguth, min absoluta pellisfavvo Hängpelargon Mexica Tomcat, ska samplanteras med snöflinga Hängpelargon Rouletta, är ny för mig Rosenknoppspelargon Appleblossom, va jag tvungen o slänga i fjol, fick inte bukt med larverna. Men nu har jag snart nya
NU har jag äntligen beställt åt Meriona och mig. Spännande väntan! Moskito Shocker, Mexica Tomcat, Prins Christian, French Vanilla och några till  . Hoppas de blir fina!
Meriona
15-04-2009, 07:52
Ojojoj vad spännande! Undrar hur lång tid det tar?
titti49zon6
15-04-2009, 14:51
Jag har fått mina pellisar idag
 Ååå, vilken lycka!!
Chamomille
15-04-2009, 15:03
CITAT (Husihelvete @ 08-04-2009, 17:41)  Men det är ju ändå tråkigt med tre av varje. Sambon samlar pelargoner, hon började för någon månad sedan och har redan 50 olika sorter. Platsbristen börjar göra sig påmind så tre av varje känns tokigt. Finns det någon nära Västerås som vill vara med och dela på trepack så hör av er. 50 sorter  Jösses. Det finns de som är värre än jag
Jag har också fått mina pellisar idag Vilken lycka att titta i brevlådan och hitta ett paket.
Lady Hamilton
15-04-2009, 16:09
Även jag har fått mina
Meriona
15-04-2009, 20:24
Hur många dagar tog det från beställning till paketet kom? Vill veta när jag kan vänta mig de små godingarna! Hoppas att de inte blir liggande över helgen på posten....
Mina kom åxå idag, lite oväntat, trodde det skulle dröja ett tag till.
Tror inte de brukar skicka senare än onsdag för att växterna inte ska bli liggande
Jag fick också mina idag! Min ovetande man gav mig ett snett öga när han plockade fram paketet ur brevlådan. Det gäller att beställa i smyg om man ska få köpa växter IGEN Från att aldrig haft annat än någon spontanköpt vit mårbacka som sommarblomma så har jag nu hela köksfönstret fullt! Hela 12 st (4 sorter) varav ungefär hälften är självsått. Mina små pluttebebisar...gullegull.Pelargoner är ju helt beroendeframkallande ju! Varför var det ingen som sa det tidigare? (Äh, jag lyssnade inte helt enkelt  ) Blommar självsådder samma år? Sådda i slutet av februari. Och hinner odlas småttingar bli frodiga hängpelargoner? Annars får jag väl ge mig på projekt övervintring Det såg ut som om några sticklingar hade blombörjan. Ska man ta bort det tills de växt till sig?
Pelargoner är mer än beroendeframkallande, de är ett gift! Fick _fem_ paket med pelargoner igår från flera olika avsändare, satte femtio sticklingar igår! *tur man har stor jordsäck* Idag ska resten ned i jorden.  Nyp bort blommorna, de tar kraft från sticklingen. Frösådder kan blomma samma år om de blir tillräckligt stora, alltså de kommer att blomma helt klart, bara fråga om du vill att de ska göra det om de inte hunnit upp i tillräcklig storlek menar jag.  Det väljer du själv. Men nog bör de blomma! Odlas blir frodiga hängpellar. Tipset är att sätta alla tre i samma ampel, det blir snabbt mkt snyggt resultat.  Lycka till NinaK! (ni andra med förresten!)
Femtio!? Vad fint DU kommer att ha det i sommar Tack för tipsen Ullet! Då ska jag genast knipsa bort blommorna. Ska samplanteringen ske när pelargonerna planteras ut, eller skulle man kunna göra det redan nu? För sent i och för sig (här väntas aldrig en millisekund när något ska planteras), men bra att veta.
Meriona
16-04-2009, 08:43
Oj, om jag har tur så får vi våra imorgon då! Ojojoj vad jag hoppas det!
CITAT (Meriona @ 15-04-2009, 21:24)  Hur många dagar tog det från beställning till paketet kom? Vill veta när jag kan vänta mig de små godingarna! Hoppas att de inte blir liggande över helgen på posten....  Jag beställde mina den 7 april och de kom igår den 15:e.
Meriona
16-04-2009, 13:18
CITAT (Alba @ 16-04-2009, 14:02)  Jag beställde mina den 7 april och de kom igår den 15:e. Uj, det var lång tid, knipsar de efter avrop tro? Jag som hoppades att få pyssla med dem i helgen...
Även jag fick ett paket igår och hade att göra den dagen. Kul med Odlas eftersom de är så pass billiga, fast det blev nära 300 kr innan jag fick nog. Så nu väntar jag bara på att Fuschiorna ska komma till beställning så jag får ett lass av dem också. Pius PS Vill ni läsa om pelargonbeställningen så kolla på min blogg, Pius & Co på Gotland DS
CITAT (Meriona @ 16-04-2009, 14:18)  Uj, det var lång tid, knipsar de efter avrop tro? Jag som hoppades att få pyssla med dem i helgen...  Det är en dag kvar Pius, precis den färgen har jag på en liknande stol hemma som den i din blogg. Fast min har färgen kvar sedan urminnes tider. Men din var visst bara grundmålad än..
smuleborg
22-04-2009, 20:58
Brrr. Kolla noga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|