Malin_MeL
07-04-2009, 21:44
Jag var idag i en affär där de sålde en del av de växter som jag sått, men de växterna var så stora! det var paprika, chili, physalis bla. de var säkert 20-30 cm ock kraftiga.
Mina små stackare är bara några cm, chili och paprikan kanske e 5-7 cm och physalisen är väl 2 kanske, pytteväxt! har jag dem för kallt? hur stora bör de vara nu? mina står i källaren där det är runt 15-18, oftast 16 grader men belysning mellan 7-23. alla är omskolade en gång.
Eva 33c
07-04-2009, 22:30
Om dina växter är små kan jag inte riktigt uttala mig om, det beror ju på hur länge sedan det är som de grodde.
Men däremot har du nog onödigt svalt för chilin och paprikan i allafall. Min erfarenhet är att de gärna vill ha varmare och de blir inte alls lika lätt rangliga som tomater, även om de nog fortfarande kan behöva extraljus.
CITAT (Malin_MeL @ 07-04-2009, 22:44)

Jag var idag i en affär där de sålde en del av de växter som jag sått, men de växterna var så stora! det var paprika, chili, physalis bla. de var säkert 20-30 cm ock kraftiga.
Mina små stackare är bara några cm, chili och paprikan kanske e 5-7 cm och physalisen är väl 2 kanske, pytteväxt! har jag dem för kallt? hur stora bör de vara nu? mina står i källaren där det är runt 15-18, oftast 16 grader men belysning mellan 7-23. alla är omskolade en gång.
När grodde Dina växter?
blomkronan
08-04-2009, 00:43
Det har jag oxå undrat måååånga gånger....
Men dom har förstås växthus som "lurar" växterna att tro det är sommar... tidigare än vad är...
När vi får sommar kommer även "våra planter" att "vakna" och växa till sig...
Malin_MeL
08-04-2009, 07:15
Jag satte nog chilin i mitten av frebruari tror jag, minns inte riktigt. Physalisen och paprikan kanske i mars, jag gjorde som det stod på påsarna.
Jag har tagit upp ett par stycken till ett söderfönster i v-rummet, får väl se om de växer till sig. men annars är det väl så som du skriver, blomkronan, att de växer till sig när vi får det varmare.
Det jag kan göra är att ta upp hela akvariet som jag har som växthus i källaren till v-rummet, men då får de 20-25 grader (soliga dagar blir det varmt)
Rosmarin
08-04-2009, 14:00
20-25 grader och mycket ljus blir jättebra! Dina plantor kommer också att tro att det
är sommar och sätta igång att växa som bara den. Se bara till att de inte torkar ut.
Camillan
08-04-2009, 14:08
Men ljus mellan kl 7.00 och 23.00 är onödigt länge. Plantorna behöver vila sig på natten för bästa tillväxt- 12 timmar av ljus räcker! Instämmer i övrigt med föregående inlägg.
Mvh
Camillan
smuleborg
08-04-2009, 20:04
CITAT (Malin_MeL @ 07-04-2009, 22:44)

Som jag ser det behöver inte handelsträdgårdens chili o.s.v. vara jämförbara med dina; köpeplantorna kan vara framstressade o.s.v. Naturlig odling tar längre tid, i dessa breddgrader, men naturligt odlat har högre kvalitet. Först nästa år kommer vi att odla chilepeppar. Då kommer jag att lusläsa trådarna här och kanske ställa egna frågor. Lycka till.
Maggan H
08-04-2009, 20:25
Dessutom kan man ju inte ställa ut plantorna redan nu utan att elda bra i växthuset. Så de har tid på sig att växa till.
smuleborg
08-04-2009, 20:30
CITAT (Maggan H @ 08-04-2009, 21:25)

Dessutom kan man ju inte ställa ut plantorna redan nu utan att elda bra i växthuset. Så de har tid på sig att växa till.
Ja, det där med miljövänlig odling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.