Full version: Rabarber
pibe02
Hej
Min mamma har rabarber så nu när jag fått egen trädgård funderar jag på att "sno" lite hos henne om det fungerar. Kan man flytta? När och hur?

I vilket läge på tomten skall jag plantera dem?
Behöver de mycket jord?
Har ganska så stenig tomt så om de behöver mycket jord tänkte jag plantera i pallkrage?

Tacksam för snabbt svar för mamma kommer till påsken och tänkte be henne ta med i så fall.
Mvh
Pia
KURT
Det går att dela av en rotklump med en vass spade, bäst innan de börjar växa nu på våren. Ge den sedan ordentligt med gödsel och plantera i soligt läge. Den har inte så djupt rotnät, om du bara gör en lite upphöjd bädd så räcker det nog. Vattna bra tills den växer ordentligt.
Katten maja
CITAT (KURT @ 08-04-2009, 06:24) *
Det går att dela av en rotklump med en vass spade, bäst innan de börjar växa nu på våren. Ge den sedan ordentligt med gödsel och plantera i soligt läge. Den har inte så djupt rotnät, om du bara gör en lite upphöjd bädd så räcker det nog. Vattna bra tills den växer ordentligt.

Tillägg till vad kurt skrev lägg gärna lite kompost i botten innan du lägger på jord sen är det bra att lägga bladen från de skördade rabarberna under de som är kvar då rabarber vill ha fet jord. Men det är ju först när de har blivit några rabarber så klart.

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
+Tänk på att rabarbern bör få etablera sig några år innan man börjar skörda en massa.
ingrid fuxwall
Och att man vattnar om det blir en torr period, fast rabarber överlever kanske alltid.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon