|
Ingrid Zon3
07-04-2009, 22:07
Jag tittade på fototävlingen på Odlas "framsida" och tyckte nog att det var väldigt snåla betyg. Den som har högst ligger på 3,05 av 5 möjliga just nu. Det är väl inte så att man dissar andras foton för att vinna själv?? Eller det kanske brukar vara så?
Huggorm
07-04-2009, 22:13
Ja, det var faktiskt riktigt snålt med poäng. Varför? Det kostar inte mer att sätta högre poäng, och sprida glädje omkring sig
Aqvakul
07-04-2009, 22:20
Jag var inne och satte en femma på ett jättevackert foto av en Anemone hepatica...
Ingrid Zon3
07-04-2009, 22:47
Bra att jag inte är ensam om det  Hoppas nu bara att nån röstar lite på mina vackra irisar. La in en ny variant i kväll denna gång kom jag ihåg att ta det beskurna fotot
CITAT (Ingrid Zon3 @ 07-04-2009, 23:47)  Bra att jag inte är ensam om det Hoppas nu bara att nån röstar lite på mina vackra irisar. La in en ny variant i kväll denna gång kom jag ihåg att ta det beskurna fotot  Hittar ingen tävling ju.
Aqvakul
08-04-2009, 07:21
Har nu också hittat Ingrids irisar samt röstat på dem.
Lars-Olof Arvids
08-04-2009, 07:22
Gå in på Odlas startsida, så hittar du länken till tävlingen under den översta bilden.
Ingrid, nu har jag röstat på min favoritiris "Katherine Hodgkin". Har du sett mina tussilago på bilden bredvid?
Olle
Meriona
08-04-2009, 09:58
Man kan rösta hur många gånger som helst, jag testade igår att rösta på flera stycken och det gick hur bra som helst, verkar det vettigt? Eller har rösterna ingen möjlighet att påverka resultatet?
Aqvakul
08-04-2009, 10:03
Ja, man kan "rösta", dvs ge betyg, åt flera - men bara en gång åt var och en...
med erfarenheterna av hur det gått till i äggtävlingen, så inser man ju möjligheten här att mobilisera ett gäng som ger femmor åt det egna alstret och ettor åt värsta konkurrenten....
Meriona
08-04-2009, 10:06
Jag tycker det skulle vara så att man bara röstade på det man tyckte om, vad vinner jag på att ge nån en etta? Alla bilder är ju vackra på sitt sätt, jag gav 5:or till de jag röstade på, de andra (som jag tyckte mindre om) får ingenting.
Huggorm
08-04-2009, 13:53
CITAT (Meriona @ 08-04-2009, 11:06)  Jag tycker det skulle vara så att man bara röstade på det man tyckte om, vad vinner jag på att ge nån en etta? Alla bilder är ju vackra på sitt sätt, jag gav 5:or till de jag röstade på, de andra (som jag tyckte mindre om) får ingenting. Så gjorde jag med, men egentligen är det ju fel. Om alla gjorde på det viset skulle ju poängen sakna betydelse. Antalet röster skulle istället visa vad folk tyckte. Och då skulle det bli lite orättvist när vissa bidrag varit med mycket längre
Meriona
09-04-2009, 15:48
Jo det är sant, då blir det som med äggen. Men jag har så svårt för att ge någon ett lågt betyg, liksom "dissa" det bidraget. Jag vill absolut inte göra någon lessen, alla bilderna är mycket finare än de jag själv lyckats ta.
Ingrid Zon3
09-04-2009, 22:25
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 08-04-2009, 08:22)  Gå in på Odlas startsida, så hittar du länken till tävlingen under den översta bilden.
Ingrid, nu har jag röstat på min favoritiris "Katherine Hodgkin". Har du sett mina tussilago på bilden bredvid?
Olle Tackar för rösterna, alla! Fina tussilago, Olle! även det inte är min favvo-blomma... Efter att ha grävt bort såna ur en rabatt, tuffa rackare. Men när de spräcker asfalt så blir man imponerad. Fortfarande låga betyg totalt, så jag antar att jag inte förstått konceptet. Men vad härligt det är med alla vackra vårfoton, oavsett betyg. Trevligt med blandning av trädgård, natur och folk. För mig som arbetar mitt i Stockholm city är ett vårtecken ljudet av motorcyklar på Sveavägen!
Hmm... Jag har själv lagt upp bilder men jag röstar gärna 5:a på bilder som jag tycker är bra för det! Trist om det är sånna som vill rösta ner andras foton för att komma högre själva.  Tycker att bilden på blåmesarna i badet är för söt
Jag var inne o rösta på en bild, jag var först o rösta på den bilden, gav den en femma. Vips var nån 2 minuter senare och rösta på samma bild o gav den en etta. så plötsligt var medelbetyget "bara" tre......
CITAT (Ralf @ 11-04-2009, 17:55)  Jag var inne o rösta på en bild, jag var först o rösta på den bilden, gav den en femma. Vips var nån 2 minuter senare och rösta på samma bild o gav den en etta. så plötsligt var medelbetyget "bara" tre...... Jag röstar och ger dom jag röstar på, en femma. Varför ska jag rösta, och ge ett lägre betyg? Är dom inte tilltalande i mina ögon, röstar jag inte på dom.
CITAT (Ralf @ 11-04-2009, 17:55)  Jag var inne o rösta på en bild, jag var först o rösta på den bilden, gav den en femma. Vips var nån 2 minuter senare och rösta på samma bild o gav den en etta. så plötsligt var medelbetyget "bara" tre...... Tycker mig ha märkt av det också Trist...
Huggorm
11-04-2009, 21:43
Det är även rätt många som bara fått en enda röst, en etta. Verkar som någon gjort det till sin "grej" att dela ut bottenbetyg till så många som möjligt. Alltså bara klickar fram bilderna, tittar eller bedömmer inte, utan bara trycker dit en etta och går vidare
Lady Hamilton
11-04-2009, 22:05
Även jag har varit inne och röstat Men som många andra här så röstar/ger jag bara poäng till de bilder jag gillar. Finner ingen som hellst anledning att "dissa" någon eller ge dåliga poäng bara för att jäklas
ängsvädd
12-04-2009, 10:01
Ja, jag har också märkt att det är någon eller några som delar ut ettor Jag ger 5:or till de bilder jag tycker om - alltså jag delar bara ut 5:or särskilt eftersom det finns personer som sätter 1:or.
Biggan_
12-04-2009, 12:42
Nu har jag också lagt upp ett par bilder på fototävlingen! Men jag säger inte vilka, för då blir man kanske nerröstad! Jag tror inte heller att det är en just tävling, men man får ta del av en massa fina foton! Egentligen skulle det vara så att man började rösta efter att alla foton kommit in. Då skulle man ha en 5:a, en 4:a, en 3:a, en 2:a och en 1:a att dela ut. Naturligtvis får man bara rösta en gång på samma bidrag. Helt rättvist blir det ju inte eftersom en del kan rösta mobilt och på olika datorer. Det är väl bara för sorgligt att det skall fuskas med allt!
CITAT (MimmiH @ 12-04-2009, 11:01)  Ja, jag har också märkt att det är någon eller några som delar ut ettor Jag ger 5:or till de bilder jag tycker om - alltså jag delar bara ut 5:or särskilt eftersom det finns personer som sätter 1:or. Så gör jag med...Bara femmor på dom jag röstar på. Tycker jag inte om bilden, finns det ingen anledning att rösta alls. Det är som "har man inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst."
Ingela i Segersberg
12-04-2009, 16:34
Det tycker jag låter som en bra idé.  . Jag har sett såna som fått en massa röster, men ändå är det väldigt låg poäng. Märkligt. Jag röstar som ni, bara på dom jag tycker om och då en 5:a.
Nanashi
13-04-2009, 09:19
CITAT (pejori @ 12-04-2009, 17:27)  Så gör jag med...Bara femmor på dom jag röstar på. Tycker jag inte om bilden, finns det ingen anledning att rösta alls. Det är som "har man inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst."  Jag gör likadant :-)
Jag har en klar favorit, det är videfåglarna. Vilken underbar bild.
Är det den bilden med det högsta medelbetyget som vinner då? Konstigt... Alla poäng borde räknas och den med högst totalpoäng vinner, så tycker jag.
Ingrid Zon3
15-04-2009, 21:07
Det vore ju jättebra, för då kanske de som delar ut ettor rakt av slutar med det, För en etta blir ju värd mer än att inte rösta alls.  öhhh, ja jag fattar i alla fall vad jag menar.
Irene_L
15-04-2009, 21:20
Nu har jag kontaktat Odla och påpekat detta ni skrivit om här och hänvisat till denna tråd.
Red Top
21-04-2009, 16:52
Nu har jag oxå lagt in en bild, fast jag inte hade tänkt göra det  . Märkte direkt efter att bilden kommit in, att ju fler som röstar, ju sämre poäng blir det. Men visst är det underbara bilder folk lägger in  Videfåglarna är jättebra, men jag föll pladask för bilden på "Livets första krokus", med den lilla bebisen.
Blomstertanten
21-04-2009, 17:27
Jag tror en del röstar ner andras bilder för att själv ligga bättre till ! Det känns ju inte speciellt juste
Irene_L
21-04-2009, 17:28
Jag har fått svar från Göran på Odla. Det är ju första gången dom har sån här tävling med möjlighet att rösta och dom kommer att göra en utvärdering sen när tävlingen är avslutad för att se vad som går att förbättra. Så nu vet dom i alla fall hur det är!
andersen
21-04-2009, 17:36
Det var många fina bilder, och svårt att rösta=många är ju fina på sitt sätt.
ninnisky
21-04-2009, 19:56
Har också lagt in en bild idag :whist
vindspel
22-04-2009, 10:39
Önskar att jag aldrig sett denna tävling för den har gjort mig på dåligt humör Ständiga 1:or röstas på mina bilder så de måste ju vara urusla eller För att kolla om det verkligen stämmer med nedröstningen så har jag laddat upp fem bilder. Jag tycker också att ingen bild är värd en etta. Alla är vårtecken och alla har lagt ner tid och känsla på detta. Jag har dock sett att det finns de från andra forum som fått hjälp av sina "vänner" att få fram sin bild. Underligt att folk är så benägna att fuska. Bättre att skippa röstningen och ha en jury eller låta oss på odla få rösta. Vi kunde rösta första, andra och tredje plats. Nu går jag inte in och titta längre för jag blir irriterad. Jag har röstat 5 på de jag tycker om
Myosotis
22-04-2009, 16:52
CITAT (vindspel @ 22-04-2009, 11:39)  Ständiga 1:or röstas på mina bilder så de måste ju vara urusla eller  Nej det tror jag inte!  Vi är många som drabbats av detta. Tråkigt. Jag har också bara röstat 5 på dem jag tycker om.
Lars-Olof Arvids
23-04-2009, 10:07
Jag har funderat över reglerna och håller i stort sett med om det ni skriver. Att folk röstar på sina kompisar går nog inte att komma ifrån i någon typ av röstningstävling. Jag undrar om inte t ex årets lucia ofta är den kandidat som hade störst släkt och bekantskapskrets. Kanske kunde bilderna få vara anonyma, men det skulle knappast hindra någon från att bedriva "personvalskampanj". Däremot tycker jag att det är helt fel att låta högsta medelbetyg vinna, eftersom det i princip ger folk möjlighet att ge konkurrerande bilder minuspoäng. Även om de kallas för ettor. Nej, räkna alla poäng och låt högsta poängtal vinna! Och så borde man inte få rösta förrän alla bilder är inlagda, så att alla får samma chans.
Olle
ninnisky
28-04-2009, 09:21
Hi, hi - såg precis att min magnoliabild ligger på första sidan på odla.nu...
Tyvärr börjar den nu tappa sin blomblad - det går fort i värmen!
Myosotis
28-04-2009, 09:33
Det är många som har skickat in flera bilder, får man det?
Red Top
28-04-2009, 09:57
Ja, det får man. Skicka in fler du oxå. Du ser ju så fina motiv genom din kameralins
Myosotis
28-04-2009, 10:05
 Ja det kanske man skulle göra. Det är inga krav att fotot ska vara taget i år eller nåt sånt? Såg att den översvämmade björkskogen var med nu också, den är verkligen fin. Här skulle vi behöva lite vatten.
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-04-2009, 11:07)  Jag har funderat över reglerna och håller i stort sett med om det ni skriver. Att folk röstar på sina kompisar går nog inte att komma ifrån i någon typ av röstningstävling. ..... Olle Det känns värre än så, för min kompis hade inte fått nån röst alls, så jag röstade en femma på henne o då var nån där genast o röstade en etta. Undrade vad det var o provade att ge några till bilder som ej fått nån röst alls, mina röster o nästan genast var nån där o gav dem en etta...
Myosotis
28-04-2009, 10:11
Men har de inget annat att göra
Aqvakul
28-04-2009, 10:16
CITAT (Ralf @ 28-04-2009, 11:05)  Det känns värre än så, för min kompis hade inte fått nån röst alls, så jag röstade en femma på henne o då var nån där genast o röstade en etta. Undrade vad det var o provade att ge några till bilder som ej fått nån röst alls, mina röster o nästan genast var nån där o gav dem en etta... Så lågt alltså!
Red Top
28-04-2009, 10:28
CITAT (Myosotis @ 28-04-2009, 11:05)   Ja det kanske man skulle göra. Det är inga krav att fotot ska vara taget i år eller nåt sånt? Såg att den översvämmade björkskogen var med nu också, den är verkligen fin. Här skulle vi behöva lite vatten. Det verkar inte vara ngr större krav överhuvudtaget. Vissa bilder förekommer ju två gånger och flera är tagna inomhus. Jag såg någon bild från norra sverige, som jag inte tror är från i år. Så långt kan det nog inte ha kommit än. Tävlingen är ju lite orättvis, eftersom den tar slut 30 april, när våren precis börjat i våra nordligaste landsändar.
Myosotis
01-05-2009, 08:56
Jaha...  och nu?  Tävlingen försvann redan före midnatt som om den aldrig funnits. Ska vi få reda på vilka som vann?
Red Top
01-05-2009, 09:20
Jag var inne och beundrade bilder just då. Plötsligt dök det upp en text att tävlingen var avslutad och rösträkning pågick. Sen var alla bilder borta Det hade varit trevligt om de bara tagit bort röstningsfunktionen och låtit bilderna ligga kvar. Många av dem var ju jättebra!
Jag la in mina bilder i går, rätt meningslöst alltså eftersom de plockades bort innan midnatt  . Får ladda upp dem i mina album istället... Undrar om någon han rösta på mig
Lars-Olof Arvids
01-05-2009, 17:27
Hoppas någon hann sätta en femma - och att den där som sätter ettor inte hann! Olle
Meriona
01-05-2009, 17:37
Den här tävlingen måste ju förbättras till nästa år, det är ju helt klart!
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-05-2009, 18:27)  Hoppas någon hann sätta en femma - och att den där som sätter ettor inte hann! Olle  ja, tänk om jag dängt i och vunnit hela klabbet fast bara en människa sett bilderna. Men nu blev det så att mina bilder inte finns med, trist när jag nu tog mig tid att gå ut o fota, förminska, ladda ner och rösta på andras. Så - helt omöjligt att någon hunnit rösta på någon av dem alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|