Jag ympade på äppelträd i fjorl med vulktape. Alla kvistarna tog sig bra men nu undrar jag om det är någon som vet hur man får bort tapen. Försökte skära på ett litet ställe men det var lätt att skada barken. Ska jag kanske låta den sitta kvar ett år till. Tejpen kanske lossnar av sig själv så småningom?
Någon som vet?
Guns
Om det är ett år sedan du ympade och de har tagit sig är det tid att ta bort vulktapen. På mina egna ympar har jag använt gummiband och ympvax så det skär man bara av sedan... Men du måste försöka ta bort vulken eftersom du inte vill att den eventuellt ska hindra sekundär tillväxt.
Ciczi
Jan af Lisö
08-04-2009, 08:33
Jag låter oftast tejpen sitta kvar, annars så kan man försiktigt skrapa bort den med nageln, även om det tar sin tid.
Men den är elastiskt och stryper inte ymparna.
Om man bara "öppnar"den på ett par ställen, så bör den kunna sitta kvar.
Jag får se om den går att pilla bort utan att skada kvisten. Men den sitter ordentligt och jag kunde inte hitta någon ända på den.
Tack för frågan
Man kan klippa den på båda sidor som är mittemot varandra. och sedan kan du borta den när du har tid.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.