stina
Vore kul att få summerat lite vad ni gjort för projekt i trädgården i sommar.

Själv har jag fällt en massa hasslar, påbörjat omvandlingen av en slänt full av stenblock. Där har jag planterat flera buskrosor bl a. Planterat ett gullregn, två körsbärsträd, dragit upp en massa perenner från frö, kärrat 20 ton jord etc etc. Maken har byggt en altan på norrsidan (för varma dagar), byggt tak över altanen vid ingången och hängt på en liten utbyggnad på snickarboden för mina trädgårdsgrejer.

Vad har ni gjort? smile.gif
ariana
Oj det var mycket,
synd att du inte har bilder på det

vattnat vattnat torrt har det ju varit
o sköta om
nu har vi lagt allt i små kraghus krukor mosaikgrejor liknande
största jobbet har varit mosaikbordet i sommar
alla kragar vi odlat mat i o nu tagit till vara
satt lökar i söndags vid parkeringen skall bli fint våren
dela på en jättestor funkia satte i krukor tre st i sommar nu grävt ned
samlat in fröer om någon vill ha
i våras såga ned en japansk lönn som var rutten behöll stuppen satt en ros som kan klättra där tog grenarna till kaprifolen som får klättra i dem
satt två vindruvplantor
Fönstren har kommit in i växthuset nu som skydd
nya land vid ingången satt buskar där o blommor
Det som ja yycker är det bästa kragarna vi har haft tidigare till komposter o det är jättebra lite odling men i år fick så många ideer här av er,
så det blev 11 kragar vi odla i tre med majs som blev mycketvi har ingen stor plats att odla på och sniglar som förstör därför är dessa pallkragar fantastiska jag inser mer o mer jag kan använda dem till jättemycket
det sista att lägga runt ömtåliga växter o lägga jord emellan, tror ja på.

biggrin.gif rolleyes.gif biggrin.gif laugh.gif
Almdalen
I slutet av vintern fällde vi vår sista över ett hundra år gamla Alm, och i våras planterade vi sidan om ett Valnötsträd.
Jag har startat projekt göra om tråkig grässlänt till blommande blomsterslänt. Försöker ta bort lite gräs åt gången och ersätta med blommande växter i blått och rosa. Att jag inte tar hela på en gång beror på rasrisken och att jag inte vet riktigt hur det skall se ut. Upptill växer Rosenspirea och nertill Lavendel det är en ca femton meter lång och två meter bred slänt.
Jag tillhör också dem som fått vattna och vattna, både träd, krukor och planteringar.
rolleyes.gif
Annki
Hjälp! Jag blir trött bara jag hör det, Stina! Men vad duktiga ni har varit! Om du har någon energi över så har jag 100 kvm lerjord som normalt brukar grävas nu, men ryggen klarar inte det. Så välkomna till vilda Södertörn!!

Nåja, även om jag inte gjort så mycket har jag haft djungel på balkongen. Och jag fick några kilo potatis, lök, rödbetor etc. Och jag har haft gratis blommor på köksbordet hela sommaren. Är faktiskt ganska nöjd med det! Sen är det bara att träna ryggen, spotta i nävarna och sen tar jag nya tag i vår!! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Ja vi sliter fortfarande!

Här har det anlagts en splitter ny terass på hälleberget, vi har kört ca 12 kubik meter jord, jag har flyttat på hög-fanskapet i tre omgångar, vi byggde stödmur ( vilka vi ??) - anlade odlignsbäddar, fällde ett helt bestånd med thujor, och bar upp ettåetthalvt ton grus samt fick en 250 kilos cementring på plats och en gingko planterad mitt i. Mit tkära gamla hemgjorda mosaikbord vart inte reparerat :-/ däremot är det ett gäng thujor fällda till och så håller vi på oc förlänger en gammel bädd på en annen terass, samt nu skall det bli en bädd för biggaråträdet TILL sist, den stckaren har väntat i flera månader. sedan har jag fällt en del almar och anlagt en helt ny trädupphöjd rabatt bl a med ett blodplommon :-))

Sedan ahr vi tyvärr byggt jättelite på huset, men hela golvet är uppburet och väntar på en STENLÄGGARE - ja kika gärna i mitt AoT album:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...30&albumid=2867
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...130&albumid=970

Hälsar ingrid
Ewa L
Jag har hållit på med mit projekt: Bort med gräset.

Nu finns även bilder i albumet med samma namn! Välkomna att titta!!

Det är inte klokt vad ynka litet det ser ut när jag har planterat färdigt. Och då är det i runda slängar 100 växter!!
Eva i Norrköping
Visst kan det se lite ut, Ewa! Men det kommer att bli jättesnyggt redan nästa år, det är jag säker på! Hoppas du fortsätter visa bilder på hur det framskrider!
Diana
Jag har utökat ett blomsterland som blev mitt öde.
I trötthetens tecken så gav styrkan efter när sista skottkärrelasset av gräsmatta och jord skulle upp på komposten. Skottkärran kom ångande tillbaka på grund av sin vikt och jag tappade balansen, föll, skottkärran tippade och föll ner på mitt högra knä, som hoppade på sidan av benet.
AJ AJ AJ vad ont det gjorde! wacko.gif Det gick så illa att jag vart gipsad i 3 veckor under sommarens hetaste tid. Inte kul! Därefter (som nu) så är det sjukgymnast som gäller. Har nu för enmånad sedan påbörjat att anlägga en ny miniatyr trädgård mitt på uteplatsen! En MASSA betongplattor har lyfts och nu är det plantering och gräs sådd som gäller. Detta kommer att bli fint nästa år... hoppas vi.
nilla
CITAT (Ewa L @ 02-10-2003, 08:28)
Nu finns även bilder i albumet med samma namn! Välkomna att titta!!

Oj, vad bra att dokumentera det steg för steg med bilder! Jättekul att titta på, och fint kommer det nog att bli smile.gif

Gunilla, som smått funderar på ett eget "bort-med-gräset-projekt" . Har insett att jag hatar gräsklippning!
Ewa L
CITAT (nilla @ 05-10-2003, 18:54)
Oj, vad bra att dokumentera det steg för steg med bilder! Jättekul att titta på, och fint kommer det nog att bli smile.gif

Det är lustigt vilket motstånd vi har att fotografera när det ser för bedrövligt ut. Vi vet ju alla hur kul det är att jämföra "Före / efter" -bilder.

Jag har egentligen 2 "bort-med-gräset"-projekt. Ett blommande buskage med marktäckande + det jag hänvisar till ovan.

Gunilla! Vad tänker du göra istället? Hur stort är det?
nilla
Jag har faktiskt dokumenterat, fast inte så konsekvent - alla rabatter i sommar. Tillträdde min koloniträdgård i maj och har tagit bilder för att minnas var lökar står etc.
Sen vore det ju bra om jag gick igenom dom innan jag började gräva runt men... uppgrävda lökar går ju att peta ner igen, eller hur? rolleyes.gif

Mitt halvt påbörjade "bort-med-gräset"-projekt är den ganska smala delen av tomtens norrsida vid entren. Där växer bl.a ett äppelträd och en schersmin och jag har tänkt göra det till nån sorts woodland-yta. Hittills har jag grävt ner en självsådd fläder, krolliljor, höstanemoner och botaniska tulpaner.
Tänkte ta det steg för steg och så smäningom ersätta gräset med marktäckare.

Sen har jag en del irriterande "remsor" med gräsmatta, bara metern breda som jag skulle vilja lägga marktegel eller liknande i - fast det är ju så himla dyrt! Ska avvakta med det tills jag hunnit komma på var jag vill ha gångar istället för att bara fortsätta med dom befintliga.
Planering är ju halva nöjet, och nu går vi ju in i en tid med ypperliga förutsättningar för det smile.gif

Vad har du valt för marktäckare?

Gunilla
Ewa L
CITAT (nilla @ 06-10-2003, 08:26)
Vad har du valt för marktäckare?

Jag kan bara inte välja när det finns så mycket. Vill ha!!

I mitt "mini-woodland" har jag bara rosa (blåtonade), vita och blåblommande växter. Alltså har jag där valt:

Vintergröna, Vinca Minor, vit och blå
Nävor (Spansknäva + flocknäva) rosa
Rosenplister, rosa + vit
Myskmadra, vit
Ormöga, blå + kaukasisk (blå/vit-randig)
Fänrikshjärta, rosa + vit
Tovsippa vit
Hasselört

I buskaget har jag också lite gult:
Gullplister
Fetknopp
Murgrönor
Penningblad
Klätterhortensia

Får antagligen solla ganska kraftigt till nästa sommar, men har stora ytor där gräset skall bort! wub.gif

Om du är intresserad av vilka växter jag har valt, kan du se det på skisserna i mitt album.
Helen i Skåne
Vi har anlagt altan och pergola plus en massa annat flyttande på växter och buskar, se foton i albumet. Tänk att man trodde att man skulle hinna/orka/ha råd med mycket mer! blink.gif Men det kommer väl fler sommardagar.. smile.gif
ariana
En sån underbar grönskande oas du har
den känns så där riktigt inspirerande att ja måste komma ihåg kolla den ibland
rolleyes.gif laugh.gif ohmy.gif
så skulle jag vill göra om en del i min trädgård
dina gångar de är nåt jag saknar ofta har bara inte riktigt kommit på hur det skall se ut, murgröna har jag köpt förra året men de går ju så sakta
kanske finns större att köpa
vad har du för sten i gångarna huh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Mariann
Vad har jag gjort i sommar? Denna sommar har fokus varit på krukor, så det känns mest som jag vattnat och vattnat wub.gif. Nu ska jag däremot plantera lite rosor, bara dom kommer från Cedergrens. Jag har beställt Nevada, Mozart och Therese Bugnet + lite perenner.
Helen i Skåne
Ariana, är det mig du frågar? Jag blev osäker när du pratar om gångar.. blink.gif laugh.gif
pejahren
I våras grävde jag upp gräsmattan för hand, siktade all lerjord för att få bort alla klumpar, jämnade till och sådde nytt. äntligen blev matta rak, med ett litet fall ut från huset.

Sen, innan semestern, drog vi igång arbetet med att upparbeta en plats på bostadsrättsföreningens grund där alla kan träffas. Grävde upp och la dit sten så det blev en platta , sen fick vi tag på 4 sementrör som vi placerade ut och använder till rabatter.

Nu på senhösten har jag påbörjat byggandet av ett hobbyväxthus som förhoppningsvis får ställas utanför staketet, samt att jag beskär lite på tr¨den runt huset.
ariana
Helen i skåne
jag trodde det var din trädgård
men jag ser att det står Ulla Molin under
kanske inte är hos dig då, jo det ser väl ut som grus att gå på där o nåt plattor vid sidan om, det var superfint i alla fall rolleyes.gif rolleyes.gif
Mariann
Jag fick den uppfattningen att det var "inspiration Ulla Molin". Jätte läckert hur som helst rolleyes.gif
estet
Denna första sommar har vi inte gjort så förfärligt mkt. En ny rabatt på ca 13kvm och ramat in altan med hemmasnickrade spaljéer.
Det har varit mkt att känna efter hur man vill ha det och fantisera. Vi hyr huset men får ändå göra vad vi vill ute.
Det jag har gjort kan ses i albumet sommar -03.

smile.gif
ariana
Fint det blev ditt blomsterland rolleyes.gif
så söt stuga som skymtar bor du där,
fint med skogen o vita terrassen de ser trivsamt ut rolleyes.gif
estet
Det söta stugan är grannen, tyvärr biggrin.gif . Bakom den söta stugan står ett underbart gammalt timrat torp, suck...
Ja visst, skogen är underbar, här stormtrivs vi!

smile.gif
cissi i onsala
Har också hållit på med projektet "ta bort gräsmattan", detta har resulterat i en jätteplantering vid vår uppgång och nyss krönts med den nya brevlådan på en nymålad stolpe.
Sedan har vi satt upp plank för att ombona en uteplats och därefter har jag anlagt plantering innanför planket + låtit planteringen börja bölja ut längs häcker och fortsätta in under ett ganska lågväxande träd och ut i solen igen(det var ändå hopplöst att klippa gräset där.

Håller också på i ett land jag ser från köksfönstret, det är halvklart, måtte vintern vänta tills min influensa gått över - gräva med feber är inte så bra.

Dessutom har jag sått en hel del perenner och bytt o köpt ännu mer.

En sträng med gräs mellan uteplatsen och gången har blivit en stenläggning istället och roddisarna har fått en inramning av funkia och lite fler olika marktäckare under sig, nu finns där, vårljung, penningablad, brokbladigmurgröna, skugggröna(två olika) och akleja.

Ett projekt som är kvar är vinterkrukorna. Dessutom har jag börjat fundera på vinterprojekt, tex vindflöjel och att slipa och lacka om lite skaft på trädgårdsredskapen. Hittar säkert på något mer.

Stora landet före.
Stora landet efter, stubben är dold under krassen i förgrunden, bredvid solbruden
Ingo
För lite är vad jag har gjort. Jag var halvtidspappaledig jan-aug med min son som fyllde ett i juli och mellan pappandet och jobbandet blev det inte så mcyket tid för trädgård...t o m vattning blev tidvis en lyx...

Men jag hann bygga på uteplatsens trädäck med några extra kvadratmeter.
Sen fick jag slipa och olja det gamla trädäcket som plötsligt såg så skabbigt ut bredvid det nya. Jag åkte till Hyreshuset för att hyra en liten bandslip, trodde jag, men kom hem med en stor golvslip och en något mindre kantslip...vilka monster! Det verkar vara trädgårdsamatörens lott att ständigt vara nybörjare, för med varje projekt stöter man på saker som man aldrig har hanterat förr...och förmodligen inte kommer att råka på igen på länge.
Sen målade jag planket som jag och grannen hade satt upp förra hösten därintill och anlade en liten rabatt intill planket. Och så flyttade jag runt några perenner som hamnat fel - bl.a. två vippramsplantor som haft det för blåsigt och nu blev första invånarna i den nya rabatten.

Men året är ju inte slut - om jag hinner under oktober ska jag anlägga trädgårdsland för köksväxter också. Det har jag ännu inget. Förmodligen blir det två något upphöjda bäddar om c:a 10 kvm sammanlagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon