Nina K
Hej! Jag har sått några krukor basilika och gallrat dem så att de står lite glesare än de brukar göra i "köpe-krukorna". Kanske 1-2 cm mellan varje planta. Det slog mig plötsligt att de kanske ska växa ännu glesare eller till och med planteras en och en? Köpt basilika är ju trots allt så hårt driven att de kanske behöver vara extra tätt sådda bara av den orsaken. Jag hade också tänkt toppa dem så de får buska till sig.

Någon som vet? Krukorna jag har är ca 15 cm i diameter. Hur många plantor skulle ni föreslå i en sådan kruka? Sorterna är lite blandade varav en är storbladig.

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ha runt 3-5 plantor (lite beroende på sort, buskbasilika + storbladiga brukar jag ha max 3 plantor per kruka) i en 15cm kruka i första omplanteringen, under sommaren brukar jag sätta plantan i en rejäl kruka och brukar då få rejäla buskar.
Nina K
Aha...då växer mina en aaaaaaaaaaaning tätt då rolleyes.gif
Men då kan jag ju få en MASSA krukor med basilika i stället...jippi

Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon