janna
Hej allihopa på vad som jag hoppas ska bli mitt stamställe.

Jag och sambon har precis köpt ett radhus med tillhörande miniträdgård. Paret som bodde där tidigare har som tur är tagit väl hand om trädgården och den ser ut att kunna bli riktigt bra.

Jag är som ni nog redan räknat totalt nybörjare när det gäller att fixa och dona med växter men jag ser otroligt mycket fram emot det.

Min lilla plätt är enligt mig väldigt växtrik och jag har verkligen ingen som helst aning vad som behövs göras.
Jag börjar med att radda upp det som jag vet helt säkert vad det är för nåt så får ni tipsa om vad jag ska göra med dom... och vad jag INTE ska göra såklart, sos.gif sen slänger jag upp lite bilder på alla frågetecken när jag kommer hem.

Det jag vet finns:

Köksträdgård med: Lavendel, oregano, timjan, rosmaron och dragon.

Jordgubbsplantor. (tror jag blush.gif )
Jätteblåbär
Vinbärsbuskar (svarta och röda)
Rododendron (en miniliten)

Det är det som jag kommer på nu.

Tacksam för hjälp! help.gif
HelenJ
CITAT (janna @ 08-04-2009, 10:13) *
Köksträdgård med: Lavendel, oregano, timjan, rosmaron och dragon.

Jordgubbsplantor. (tror jag blush.gif )
Jätteblåbär
Vinbärsbuskar (svarta och röda)
Rododendron (en miniliten)

Välkommen hit! Här kommer du att få mycket hjälp! (Och mycket kul...)

I köksträdgården bör du klippa ner det mesta nu. De som är vedartade (t ex lavendel) klipper du ca 20 cm upp på stammen. De som är örtartade (alltså inte grova och hårda) klipper du nere vid marken. Men vänta tills du ser att de börjar bryta, dvs visa små gröna skott. Och akta så du inte skadar skotten.

Vinbärsbuskarna behöver förmodligen gallras. Ta bort de äldsta grenarna nere vid marken. (äldst - tjockast och gråaktig i färgen)

Rhododendronen rör du inte alls just nu. Man brukar inte beskära dem alls om de inte ränt iväg och blivit taniga. I så fall ska de beskäras efter blomningen i juni/juli.

Jordgubbarna mår bäst om bären inte kommer i kontakt med jorden. Många löser det genom att lägga ut halm mellan plantorna. Tyvärr trivs sniglarna bra i halmen... En kompis till mig ska prova att lägga ut obehandlad fårull istället. wink.gif

Jätteblåbären har jag ingen erfarenhet av, dem får någon annan hjälpa dig med.

Allting behöver förmodligen gödslas nu i vår. Det bästa är om du har tillgång till kompostjord. Annars är brunnen kogödsel (eller ko på påse) också OK (inte till roddisen, den vill ha specialgödsel).
ingrid fuxwall
Du har redan fått så många bra tips att jag bara säger - Välkommen!
kasam

Samma här: Välkommen!!!
Nauti
Var får man tag på jätteblåbär? Jag har letat men inte hittat någonting. Handelsträdgården i närheten har inga.

Hur stor plats behöver jätteblåbären åt rötterna, går de bra att odla i ampel på balkongen?
janna
CITAT (Nauti @ 09-04-2009, 10:42) *
Var får man tag på jätteblåbär? Jag har letat men inte hittat någonting. Handelsträdgården i närheten har inga.

Hur stor plats behöver jätteblåbären åt rötterna, går de bra att odla i ampel på balkongen?

Jag hittade inte heller när jag kollade förut på Plantagen eller Granngården... dom jag har fanns ju redan i trädgården.
Nävan
Hej alla!
jag tror att det som ni kallar jätteblåbär kan vara, amerikanska blåbär, och de växer på en buske som kan bli en meter hög. Underbara bär! Tänk på att plantera amerikanska blåbär i jord med torv i, t.ex. rhodendendron jord, de vill ha fuktighetshållande jord. Själv står mna två buskar i halvskuggigt läge, bredvid min rhodisar.
HelenJ
CITAT (Nävan @ 09-04-2009, 22:46) *
Hej alla!
jag tror att det som ni kallar jätteblåbär kan vara, amerikanska blåbär, och de växer på en buske som kan bli en meter hög. Underbara bär! Tänk på att plantera amerikanska blåbär i jord med torv i, t.ex. rhodendendron jord, de vill ha fuktighetshållande jord. Själv står mna två buskar i halvskuggigt läge, bredvid min rhodisar.

Det är inte torven i sig som är det viktiga i det här fallet, utan att blåbären liksom rhododendronen är kalkskyende och vill ha sur jord. Om man då har okalkad, ogödslad torv eller speciell rhododendronjord uppnår man just det. Tänk på att bara gödsla med specialgödsel för rhododendron, nästan all annan gödning innehåller kalk.
Irene_L
Välkommen hit till Odla! tummenupp.gif
janna
Tack alla för varmt välkomnande och bra svar! smile.gif

Jag har lyckats få fram lite bilder även om det var när snön fortfarande låg kvar men jag stoppar dom i en ny tråd så att jag kan hålla ordning på det här smile.gif
noora
Välkommen!

Timjan, rosmarin och lavendel ska du vänta med att klippa tills du ser vilka grenar som lever (och gör nya blad). Det är inte någon kris om du inte klipper i dem alls, men de blir snyggare om du i alla fall klipper bort alla döda grenar nån gång i juni när de har börjat grönska ordentligt. Jag brukar vänta med allt skärande tills jag ser var både buskar och träd börjar grönska.

Om du känner dig minsta lilla osäker så behöver du inte skära i några buskar eller träd alls innan du vet vad du håller på med. Ute i naturen är det ju ingen som går och skär i buskar och träd, men växterna överlever ändå. Lägg hellre lite extra tid på att läsa en trädgårdsbok eller två smile.gif

Jag strödde ut flis under jordgubbsplantorna förra året, det funkade bra och var lättare att få tag på än halm eftersom vi flisar alla kvistar från trädgården med en kompostkvarn smile.gif Det mesta fliset har förmultnat nu, så jag får lägga på nytt flis i år igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon