Nomen
Skall plantera en häck och det troligaste alternativet är oxel. Men det är ett par saker med just oxel som jag haft svårt att få bra svar på:

Vad är egentligen skillnaden mellan vanlig oxel (Sorbus intermedia) och häckoxel (Sorbus mougeotii)? Jag vet att häckoxeln inte blir lika hög och är lite mer smalväxande, men skiljer sig deras egenskaper mycket åt vad gäller sådant som lämpliga jordtyper? Har fått lite motsägelsefulla svar på detta.

Och så något som visat sig väldigt svårt att få svar på: hur snabbt växer de? Kan någon svara på hur lång tid det kan ta för en häck att bli två meter (under normala förhållanden) vore jag väldigt glad. Bor i Skaraborg, zon 2-3.
Bassam

Tack för frågan

--Oxel och häckoxel har samma krävande men som skilnad att häckoxel blir inte hög plus högoxel kan man klippa till marken så ska komma måga grenar från marker och blir mycket tätt fram tiden

- dem behöver tung jord plus ska man ordna Jordförbättra med torvmull eller liknande som luckrar och höjer mullhalten i jorden. Grundgödsla med stallgödsel eller hönsgödsel (bara på våren) några veckor före plantering eller vänta till efter planteringen. Sätt alltid barrotade plantor i ljummet vatten

H: Bassam
CillaM
CITAT (Nomen @ 08-04-2009, 10:45) *
Skall plantera en häck och det troligaste alternativet är oxel. Men det är ett par saker med just oxel som jag haft svårt att få bra svar på:

Vad är egentligen skillnaden mellan vanlig oxel (Sorbus intermedia) och häckoxel (Sorbus mougeotii)? Jag vet att häckoxeln inte blir lika hög och är lite mer smalväxande, men skiljer sig deras egenskaper mycket åt vad gäller sådant som lämpliga jordtyper? Har fått lite motsägelsefulla svar på detta.

Och så något som visat sig väldigt svårt att få svar på: hur snabbt växer de? Kan någon svara på hur lång tid det kan ta för en häck att bli två meter (under normala förhållanden) vore jag väldigt glad. Bor i Skaraborg, zon 2-3.

Är du helt säker på att du vill plantera oxelhäck??? Jag har oxelhäck, både uppe vid terrassen och som tomtgräns. Visserligen är min oxelhäck åtminstone 50-60 år gammal men den växer med ungefär 1.5 meter per år i snitt. När jag flyttade hit var häcken ovårdad sedan 2-3 år och den var 2.5 meter hög. Men för att det ska bli en tät, fin, och hög häck så måste beskärning göras ganska ofta. Och då tar det med all sannolikhet ganska lång tid, kan jag tro.
Nomen
Tack Bassam för svaren och planteringstipsen!
Nomen
CITAT (CillaM @ 08-04-2009, 18:48) *
Är du helt säker på att du vill plantera oxelhäck??? Jag har oxelhäck, både uppe vid terrassen och som tomtgräns. Visserligen är min oxelhäck åtminstone 50-60 år gammal men den växer med ungefär 1.5 meter per år i snitt. När jag flyttade hit var häcken ovårdad sedan 2-3 år och den var 2.5 meter hög. Men för att det ska bli en tät, fin, och hög häck så måste beskärning göras ganska ofta. Och då tar det med all sannolikhet ganska lång tid, kan jag tro.

CillaM: Tack för svaret. Valet står mellan avenbok och oxel. Och jo, jag vet det tar sin tid och kräver arbete. Helst hade jag föredragit avenbok men jag har fått höra från ett håll att det inte är så lämpligt att plantera i lerjord. Å andra sidan har andra personer sagt att det går om man bara gräver upp ett tillräckligt stort planteringsdike och blandar i planteringsjord/torvmull etc... Men blir jag inte övertygad om att det går så blir det nog oxel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon