SysterJord
Jag undrar vad ni har för erfarenheter när det gäller kvalitet på planteringsjord i olika prisklasser.

Man kan ju köpa 5 säckar à 89 kr (!) på t.ex. Bauhaus medan 1 säck kostar 98:- hos Tälje (80:-/st om man köper 14 st).
Jag kan ju förstå att den billigare planteringsjorden inte torde vara lika näringsrik som den dyra, men HUR stor skillnad är det egentligen?
Är det helt meningslöst att köpa den billiga varianten? Det är ju trots allt en rejäl prisskillnad, är den motiverad? Finns det några bra mellanprisvarianter som är prisvärda i Stockholmsområdet?

Jag ska ha jorden till att anlägga rabatter.

Tacksam för era synpunkter! ohmy.gif)
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är rabatter för ettåriga växter och du inte har någon vanligf jord eller gör något upphöjt kan du använda vilken av dem du vill men blanda även ner några säckar kogödsel.

Är det perenna rabatter där växterna ska stå planterade i flera år beställ ett lass jord som passar för detta ändamål, jorden i säck innehåller runt 90% torv och torv förmultnar och sjunker ihop så den funkar inte så bra ifall man ska ha fleråriga växter.
SysterJord
Tack, Åsa!

Rabatten är något upphöjd och jag tänkte plantera perenner. (Ja, lite ettåringar också för det ser så naket ut nu i början).

Okej, jag får åka ut och kolla på innehållsförteckningarna på jordsäckarna vad det står.

Följdfrågor: Jag har tillgång till hästgödsel (torvblandad) i oändlig mängd, kan jag använda det i stället för kogödsel? Måste gödslet ha brunnit, eller kan jag använda "färsk"?
I fjol när jag anlade en rabatt lade jag täckbark på för att förhindra att ogräs skulle hoppa dit. Nu när jag ska plantera nya plantor, kan jag bara mylla ner täckbarken i jorden eller måste man ta bort den först (det som går)?

Stort tack för svar! ohmy.gif)
Aqvakul
Hästgödsel är helt OK, men det måste brunnit (tar ca 4-6 månader).

Om täckbarken inte är alltför grov (den har väl brutits ner lite), så hade jag myllat ner den.

Om du har god tillgång på hästgösel och blandar ner den rikligt i befintlig jord, så behövs kanske ingen "köpejord". Möjligen kan du kanske komplettera med kompostjord (har du ingen egen så brukar återvinningscentralerna sälja).
Delar Åsas uppfattning att påsjorden knappast fungerar mer än en säsong. Att beställa ett lass jord för en mindre rabatt är relativt dyrt och omständligt, dessutom är kvaliteten på jorden mycket olika.
Nauti
Näringen är det väl ingen större skillnad på(?) och dessutom är det nästintill skitsamma speciellt vid krukodling. Den förbrukas ganska snabbt. Det är strukturen som är det viktiga.
smuleborg
CITAT (Nauti @ 08-04-2009, 17:01) *
Näringen är det väl ingen större skillnad på(?) och dessutom är det nästintill skitsamma speciellt vid krukodling. Den förbrukas ganska snabbt. Det är strukturen som är det viktiga.

Ja. Och den goda jorden finns inte att köpa i påse, men kan duga lite beroende på vad man tänker sig att använda den till. Den riktigt goda jorden lär inte finnas att köpa i lass. Att bygga upp en god jord är, som jag (den otåliga) ser det, ett långsiktigt arbete. Det finns förmodligen också en risk att få in typ "mördarsnigeln" om man köper jord?
Bassam

Tack för frågan

Jag föredrar att köpa smuts billig och blandas med ( kogödsel eller hästgödsel och grus ) enlig behöver.

H:Bassam
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 08-04-2009, 20:19) *
Ja. Och den goda jorden finns inte att köpa i påse, men kan duga lite beroende på vad man tänker sig att använda den till. Den riktigt goda jorden lär inte finnas att köpa i lass. Att bygga upp en god jord är, som jag (den otåliga) ser det, ett långsiktigt arbete. Det finns förmodligen också en risk att få in typ "mördarsnigeln" om man köper jord?

Absolut! tummenupp.gif

den goda jorden köper man inte - den skapar man!
SysterJord
Tack för svar!

Att skapa jord är alltså att köpa (förslagsvis) billig jord och blanda in med häst/kogödsel?
Det är ju svårt att skapa något ur luft så att säga.. Befintlig jord finns inte på platsen och kompostjord har jag för lite av, så jag måste börja från scratch.
smuleborg
CITAT (SysterJord @ 12-04-2009, 20:34) *
Tack för svar!

Att skapa jord är alltså att köpa (förslagsvis) billig jord och blanda in med häst/kogödsel?
Det är ju svårt att skapa något ur luft så att säga.. Befintlig jord finns inte på platsen och kompostjord har jag för lite av, så jag måste börja från scratch.

Som jag ser det, den goda jorden arbetas fram, det är ett mångårigt arbete. Om ni bara har stenbumlingar och luft på tomten och därför är tvungna att börja från noll: Köp den bästa matjord ni kan få tag på. Blanda ner äkta brunnen häst eller ko. Beroende på hur matjorden är, kan det kanske vara vettigt att blanda i lite grus (inte sand). Övergöd inte. Tillför sedan regelbundet godsaker som förbättrar jorden, dess struktur och näringsbalans. Lycka till.

Glöm inte dräneringen!
Bassam
Tack för frågan

Om du vill blanda jorden det är anknytning på vad du vill plantera.

SysterJord
Puuhh, vilken vetenskap att ta till sig för en trädgårdsrookie som jag...
Tack för alla råd, jag ska försöka bena ut dem och skrida till handling.

Jag har tänkt plantera perenner (men det kanske är ett för vitt begrepp?). ohmy.gif)

Jag har tänkt odla perenner, men det kanske är ett för vitt begrepp. ohmy.gif)
smuleborg
CITAT (Bassam @ 13-04-2009, 03:02) *
Tack för frågan
Om du vill blanda jorden det är anknytning på vad du vill plantera.

Ja det också. Det är inte lätt med det jordiska.
Gullan-4
CITAT (SysterJord @ 08-04-2009, 10:11) *
Jag undrar vad ni har för erfarenheter när det gäller kvalitet på planteringsjord i olika prisklasser.

Man kan ju köpa 5 säckar à 89 kr (!) på t.ex. Bauhaus medan 1 säck kostar 98:- hos Tälje (80:-/st om man köper 14 st).
Jag kan ju förstå att den billigare planteringsjorden inte torde vara lika näringsrik som den dyra, men HUR stor skillnad är det egentligen?
Är det helt meningslöst att köpa den billiga varianten? Det är ju trots allt en rejäl prisskillnad, är den motiverad? Finns det några bra mellanprisvarianter som är prisvärda i Stockholmsområdet?

Jag ska ha jorden till att anlägga rabatter.

Tacksam för era synpunkter! ohmy.gif)

Jag får min gödsel och jord hemkörd för 80 kr/st, det tycker jag är ett bra pris.
Jag köper från Tälje trädgårdsprodukter.

Min granne fick i veckan påsar från jordgubbarna, de såg ut som påsarna som man kan köpa på k-rauta "fem för en hundring". Hon va inte speciellt nöjd.
bullerbybo

Jag brukar köpa anläggningsjord direkt från kommunen, för ca 250 kr kubikmetern, och så hämta ett lass kossabajs fån bonden.

Jag tycker inte den jord man köper i småsäckar på 50 liter är bättre, det blir bara en massa förpackningar. Dessutom blir det svindyrt, även om det är 5-för-100

Köper endast plnteringsjod i 50-liters säck till omplntering av frösådda växter.
SysterJord
Roligt att den här gamla tråden lever!
Det påminner mig om att jag måste hämta hästgödsel (och borde ha gjort det för länge sedan)... :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon