Laura
Här kommer mer bilder på min trädgård. Jättetacksam för alla förslag på vad dessa växter kan vara. Mer kommer snart...
thanks.gif
Bilderna på träden - finns en helhetsbild och en närbild.

Bild116b.jpg

Bild118b.jpg

Bild117b.jpg

Bild121b.jpg

Bild120b.jpg

Bild119b.jpg

Bild151b.jpg

Bild126b.jpg

Bild124b.jpg

Bild122b.jpg

kicki.p
Här på bild 151 ser man till höger att det faktiskt kan vara cyklamen, men det mitt i bild unsure.gif 122 och 124 är nog ett äppelträd....
stennie
2. ser ut som Iris men kan också vara leopardlilja
3. (papaver orientale)valmo...så ser mina ut i alla fall.
5. Pion
6. någon lysing, tror jag
4:an
håller med om att tvåan ser ut som iris och trean som vallmo....sedan gissar jag att sexan är höstflox och sjuan är kärleksört???? Kanske.....kan åttan vara ngn alium?
Gunilla T
Trean tror jag är bolltistel Echinops bannaticus - om man tittar på de avklippta pinnarna runt om så ser inte vallmon ut så.
HelenJ
Bild 120 och 121 liknar hybridkejsarolvon (Viburnum bodnantense) på blomman. Har den blommat länge?
Men den brukar blomma på bar kvist, så jag blir lite fundersam ändå... Doftar blommorna?
Laura
CITAT (HelenJ @ 08-04-2009, 18:33) *
Bild 120 och 121 liknar hybridkejsarolvon (Viburnum bodnantense) på blomman. Har den blommat länge?
Men den brukar blomma på bar kvist, så jag blir lite fundersam ändå... Doftar blommorna?

Det har inte riktigt kommit så långt, det blev någon liten blomma och resten har bara hotat så här sedan i februari ungefär. Jag vet inte om de doftar. Jag skall kolla det och återkommer.
smile.gif Tack!
Ciczi
Tror inte att 119b är en lysing. Mina praktlysing ser inte alls ut så. De påminner mer om kärleksörten i utseendet när de dyker upp.

Sedan ser det absolut ut som en olvon precis som HelenJ säger.

Ciczi
Monica B
Hejsan

Bild 118b. De små tunna "spröten" är våriris. Sedan tycker jag att det ser ut som att det som står intill är daglilja.

Bild 117b håller jag med föregående inlägg att det är Bolltistel
Bild 121b + 120b är definitivt Hybridkejsarolvon som sagts tidigare
Bild 119b är en Pion
Bild 151b ser ut som Kärleksört
Ciczi
Min sköldpaddsört ser precis ut som den på bilden 119b

OCh vid en närmare titt på mina egna lysningar och kärleksörter så ser bild 151b ut som lysing och inte som kärleksört.

Ciczi
Wilmer
Jag tycker i allafall att det ser ut som fina små malvaplantor runtomkring växten på bild 118b, jag skulle vara rädd om dem också.
151b, så ser mina lysingar ut nu.
Peztis
Tredje bilden, 117b, är definitivt bolltistel! Här finns den i överflöd... ogräs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon