Laura
Några fler okända växter...

Denna är vild och finns i hela trädgården. Någon som vet vad det är?

Bild126b.jpg

Här är tre bilder på samma, då knopparna är så små tänkte jag fler bilder skulle hjälpa:

Bild142b.jpg

Bild143b.jpg

Bild144b.jpg

Samma här:

Bild145b.jpg

Bild146b.jpg

Bild147b.jpg

Vet inte vad detta är heller:

Bild148b.jpg

Är detta en iris?

Bild149b.jpg

Är detta samma som i rabatten (bild 86) som någon föreslog Höstflox/Hosta/Iris?

Bild150b.jpg

Lars-Olof Arvids
Den översta är vårfryle (Luzula pilosa).

Olle
kicki.p
126 kan vara vårfryle, 142/143/144 är kanske pion,145/146/147 ser ut som någon sorts ros, 148 ser ut som kvickrot och brännässlor, 149 är nog iris till höger Vinca, 150 de stora knopparna kan vara hosta, men de små cyklamenlika bladen???? Svalört??? Vilken underbar resa du har framför dig! Lycka till...
mojan
Sista bilden ser ut som Svalört. Blommar snart med gula blommor, jättesöt.
HelenJ
CITAT (kicki.p @ 08-04-2009, 11:54) *
148 ser ut som kvickrot och brännässlor

Grattis till nässlorna - du har näringsrik jord! tummenupp.gif Du kommer dessutom att få fjärilar i trädgården (många arter livnär sig på nässlor i larvstadiet).

Lite tristare är det med kvickroten, försök dra bort allt du ser så fort du kan. Den sprider sig med underjordiska utlöpare både i sidled och neråt, kan faktiskt gå flera meter på djupet.... crying.gif
Släng inte dem på komposten om du inte vill ha dem spridda över hela trädgården.
Laura
CITAT (HelenJ @ 08-04-2009, 18:30) *
Grattis till nässlorna - du har näringsrik jord! tummenupp.gif Du kommer dessutom att få fjärilar i trädgården (många arter livnär sig på nässlor i larvstadiet).

Lite tristare är det med kvickroten, försök dra bort allt du ser så fort du kan. Den sprider sig med underjordiska utlöpare både i sidled och neråt, kan faktiskt gå flera meter på djupet.... crying.gif
Släng inte dem på komposten om du inte vill ha dem spridda över hela trädgården.

Tack HelenJ!
Detta är dock inte i rabatterna.
Vi har en enorm trädgård och har säkert många olika sorters jord.
Jag tror att just denna ligger bredvid en stor och lycklig rhododendron i skuggen på andra sida gräsmattan, vilket betyder enligt allt jag har läst de senaste veckorna att det är sur jord?
Eller är det så att man har samma jord överallt i en trädgård? unsure.gif
Jag har hört det där om kvikrot, det finns på många ställen i trädgården crying.gif
Tack igen för din hjälp! biggrin.gif
Monica B
Hejsan
Bild 142-144 är Pion
Bild 148b är inte nässlor utan jag påstår att det är Björnbär
Bild 149 ser inte ut som iris. Jag vill nog säga att det är en daglilja.
Bild 150b tror jag också är en Hosta

Hmmm, du har mycket framför dig att med att upptäcka din trädgård. Härligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon