SysterJord
08-04-2009, 10:33
Jag köpte i fjol en Hortensia "Endless Summer". Den är ca 50 cm (lite knappt, kanske) och blomklasarna sitter kvar från i fjol. Ska jag klippa ner den något och i så fall när och hur?
stennie
08-04-2009, 11:33
Vänta tills du ser att knopparna spricker, sen klipper du strax ovanför översta knopparna.
SysterJord
08-04-2009, 15:28
Tack, Stennie! Jag låter alltså även de torkade blomklasarna vara kvar tills vidare?
stennie
08-04-2009, 15:49
Det hade jag gjort.
Hej
Hur är det möjligt ? Mina två Endless Summer har bara torra pinnar nu. Definitivt inget annat kvar från ifjol. jag hoppas bara att den ena, som redan klarat en vinter ute, övertäckt, har klarat även denna vinter.
Mvh Tepa
SysterJord
12-04-2009, 19:37
Min ser också i princip död ut, men jag lyckades se en liten, liten yttepytteknopp (blad?). Så jag avvaktar några dagar, sen klipper jag där.. Och håller tummarna sen! ;o)
Hortensia bryter vääääldigt sent. De behöver inte vara döda bara för att du inte ser nåt liv nu. Ha tålamod.....
SysterJord
13-04-2009, 09:30
Tack, Helene! Nu känner jag hopp om min hortensia!

)
SysterJord
17-04-2009, 11:33
Nu viker jag lite från ämnet, men det gäller fortfarande min hortensia! ;-)
Jag tänkte klippa ner den under helgen, knopparna är väldigt små men det är väl ok att klippa nu ändå?
Min andra fråga, vill den ha benmjöl månnetro? För vad jag tror mig ha förstått så gillar den inte Algomin för att den innehåller kalk (Algominen alltså). Är det rätt uppfattat?
Cercidiphyllum
21-04-2009, 16:14
Jag skulle vänta med att klippa en stund till beroende visserligen på var du bor i Sverige. Risken med om man klipper för tidigt är att det kommer en rejäl frostnatt och att toppen av grenarna fryser, så blir det till att klippa igen ner till frisk ved. Bättre då låta blomresterna sitta kvar och skyddar mot eventuella frostnätter.
Algomin baseras på döda rester av algkalk, så jag skulle inte använda det på växter som trivs i surjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.