Full version: Perenn gladiolus?
Sussgirl
Såg i en katalog att det fanns lök till vinterhärdiga gladiolus - finns det och fungerar det?
Bor i zon 3

Mvh Susanne
ingrids
Spontant tänkte jag att det kan vara den ryska sabelliljan, men sen hittade jag den här informationen http://www.odla.nu/fs/article/file_1526.html . Tyvärr skriver de inga sortnamn, men zon 3 verkar ju stämma utmärkt för dig.
Åsa, mälardalen zon 2
Bakker säljer vanlig storblommig Gladiolus (sorterna Black Jack, Windsong, Pricilla, Wine & Roses) som härdiga i zon 1-3.

Lilla fiskaregatan har några av dessa och där anses de INTE härdiga utan att de har samma härdighet som de andra. Bakker har dock inte så bra rykte och det är ju inte första gången de säljer icke härdiga växter med orden att de klarar sig i zon 1-3 och liknande.
Blomstertanten
Med lite tur o i gynnsamt läge kan den vanliga gladiolusen övervintra i rabatten. Men det är nog inget man ska räkna med.
Ciczi
Nere hos mig i zon 1 (zon 0) har mina gladioler övervintrat flera vintrar på rad. Får se om de klarat denna vintern också.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon