emmsing75
08-04-2009, 17:55
Vi har en Norrlandschermin som vi planterat i halvskugga och som jag brukar försöka gödsla varje år och visst växer den lite varje sommar men finns det nåt knep för att få den at växa lite snabbare. Hela tanken med den är att den ska skapa lite insynsskydd gentemot grannarna och därför vore det bra om den kunde komma igång ordentligt. Tror att det blir femtesäsongen för den nu i vår trädgård så jag tycker att det borde ha hänt mer. Finns det nåt knep man kan ta till eller måste jag byta ut den mot nån annan mer snabbväxande, i så fall vill jag gärna ha tips på buskar som växer snabbt, tål halvskugga och lite torr mager jord (som jag försöker förbättra varje säsong)
Eva 33c
08-04-2009, 18:18
Schersminer brukar ju växa på bra. Hur stor är den nu? Halvskuggan är nog ingen fara, jag har hela norrsidan av vårat hus täckte med schersminer som nog närmar sig 3 meter i höjd och de är sldrig gödslade. Men kanske är det för torrt helt enkelt? Schersminerna brukar inte vara kinkiga men någon direkt torktålig buske kan den nog inte räknas som. Bättre att satsa på vattning kanske än gödsling?
Tips på andra buskar som tål torra lägen bättre måste jag nog fundera på. KAnske får du bra svar av andra på den punkten.
Jag tror också att det är vattningen som är problemet. Om du luckrar jorden lite runt rötterna samtidigt som du gödslar och sedan vattnar ordentligt tror jag nog att den ska kunna ta sig.
En sak tänkte jag på - när du planterade den, delade du på rötterna då? Buskar och träd som stått i kruka lite för länge tenderar att få rotsnurr, dvs krukan är så trång att rötterna växer runt längs kanten i den istället för att ta sig neråt. Om man då inte försiktigt lirkar upp rotsnurret kommer den att fortsätta växa så fastän den fått en stor fin grop att växa i - och då kommer den naturligtvis inte att ha möjlighet att ta upp vatten och näring lika bra som om den hade haft ett utbrett rotsystem.
Du skulle kunna gräva upp den och titta efter (och isf försöka lirka isär rötterna lite - i värsta fall köra en spade igenom dem rakt underifrån och upp mot plantan), och samtidigt passa på att jordförbättra där den står. Jag är inte säker på att det funkar, men ibland är man villig att försöka allt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.