Lilla Sibirien
08-04-2009, 18:01
Av växter som växer i jorden kan man bestämma vilken typ av jord man har. Så hjälp mig komplettera!
Brännässla = fet jord, näringsrik
svalört = ??? (har hos mig invaderat sig de senaset 10 åren)
grodblad = kompakt jord
våtarv = fuktig jord
smörrevblomma = ???
åkertistel = ???
Kirskål = ???
Vitrot = ???
Listan kan göra ganska lång.
Maskorosor, brännässlor, svalört och smörrevblomma är något som trivs förträffligt hos mig, de blir bara fler och frodigare för varje år. Vad kan man evenutellt göra för att motverka att en växt förökar sig för intesivt beroende på jord?
Brännässlan trivs i kväverik jord, tillsammans med hallonen.
Revsmörblomman trivs på jord med högt pH tillsammans med åkertisteln. (styv lera)
Kirskål trivs överallt, liksom maskrosen!
Åkerfräken trivs på mark med högt kiselvärde men även jord med högt pH. (styv lera)
Så fick du några fler...
Lilla Sibirien
08-04-2009, 19:06
Troligtvist har jag rätt så högt ph värde i marken och behöver inte kalka, vilket jag har gjort för några år sedan pga gräset inte växte på norrsidan av huset.
Men har fått lära mig att gräset inte trivs norr om huset pga solbrist.
Med andra ord, jorden skall inte kalkas.
Styv lera finns på de platser jag inte har jordförbättrat nämnvärt, så då återstår att även där jordförbättra. Det gör jag med grus, kompost och allt annat överblivet organiskt restavfall.
Maskrosor i styv lerjord med nästan meterlånga rötter önskar jag få utrota, eller måste jag bara se det som en exemplerask samling av otroligt kraftfull maskorsodling?
En gång när jag räknade delningen på en maskrosrot, kunde jag räkna till sju rosetter. Så hur sjuttsingen skall man bli av med dem, har prövat olika järn osv, men de bara kapar roten.
smuleborg
08-04-2009, 19:08
Växter kan ge en fingervisning om vilken typ av jord man har, men, alltid detta men, växter kan lära sig att trivas i annan miljö än den optimala. Så helt idiotsäkert är det inte. Men, utan detta men, den optimala platsen kan vara:
Nässla Näringsrik jord
Svalört ?
Groblad Vattensjuk- eller tung lerjord
Våtarv Förmodligen näringsrik och fuktig jord?
Smörrevblomma Vattensjuk- eller tung lerjord
Åkertistel Kalkrik jord?
Kirskål Näringsrik jord
Vitrot ?
Lilla Sibirien
08-04-2009, 19:30
Av ovannämnda svar kan jag tolka att jag inte behöver kalka min jord.
Men hur är det med svalörten, varför har den invaderat så kraftigt de senaste åren.
Tung lerjord finns på många platser, kompostjorden räcker inte till.
Tack, för den kunskap som finns här på forumet.
Piccante
08-04-2009, 19:59
CITAT (Lilla Sibirien @ 08-04-2009, 20:30)

Av ovannämnda svar kan jag tolka att jag inte behöver kalka min jord.
Men hur är det med svalörten, varför har den invaderat så kraftigt de senaste åren.
Tung lerjord finns på många platser, kompostjorden räcker inte till.
Tack, för den kunskap som finns här på forumet.
Svalört brukar växa på ganska fuktig och näringsrik (kanske även lerig) jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.