Johanna G
Har precis sått mitt första frö någonsin.....Har flyttat till villa och har kommit på att det där med trädgårdsarbete är riktigt kul och rogivande.

Så det bar av till Plantagen igår och jag köpte några fröpåsar. Ruccola, sockerärtor, tomater och nån blomma (som jag faktiskt inte kommer ihåg namnet på nu).

Idag har jag planterat ruccola i en stor korg som jag tänkte ha ståendes på vår inglasade altan. Det står på påsen att den kan sås dels ute i jorden men också i kruka inomhus. Så jag tänkte att i en korg på altanen funkar säkert. Vi får väl se....

Sockerärtor var det sonen som valde. Ungarna äter det som godis. Dom fröerna grävde vi ner i jorden, på ett ställe som det växer olika kryddor på.

Undrar om jag gjort rätt??? Det återstår väl att se antar jag. Men spännande är det....

Må gott,

Johanna
kicki.p
Lycka till med odlandet, hela familjen! Sonen kanske kan ta på sig ansvaret att vattna ärtorna? Kryddväxter brukar gilla när det är torrt, men ärtorna växer bättre med lite fuktighet.
KURT
Sockerärtorna tål visserligen mera kyla än andra ärtor och bönor (de ruttnar om jordtemperaturen är under 12-15 grader), men det är nog för tidigt att så dem på friland ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Ruccola går bra att så ute, den vill ha det svalt. Och du kan ställa ut sådden i uterummet nu. Ruccola sår man i omgångar under säsongen och man brukar göra uppehåll under den varmaste perioden under sommaren, för blir det varmt går ruccolan bara upp i blom och bildar inga blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon