tepa, jag förstår inte riktigt vad du menar..Att du skulle klippa bort klasarna är ju klart, men varför vill du ta bort skotten ?? skottet med ett par blad i toppen, är så i början, men sedan kommer det att växa ut fler blad på det skottet, och dom kommer nedanför dom där toppbladen
Porslinsblommorna ( hoyas) skickar ju ut ett långt skott som inte har något blad, utan det blir som en lång smal pinne, men sedan efterhand , så kommer det ju blad på den utväxta "pinnen "och blir då den nya bladrankan..., och det är så det fungerar på jasminen också.
Jag har en känsla av att du trodde att skottet var utan blad för att det letade efter ljus och att det alltså var ett rangligt förvuxet skott eftersom det bara hade dom där bladen i toppen...men det är så dom fungerar...så klipp inte bort dom utan linda dom runt det där stödet du har..
En annan sak att tänka på är att det där skottet sträcker sig eftr något att klättra på. Om du leder det till kedjan så får du se att det snabbt kommer att linda sig där, och snabbt går det..jag försökte alltid få dom att gå neråt, men dom vände sig uppåt igen, ofta vände dom sig rakt ut i luftenoch uppåt tills dom fick stöd av sig själv, dvs sin egen ranka...dom gör allt för att komma uppåt igen. Om jag var borta under tiden skotten kom, då snurrade den in sig i veven till markisen...