Full version: Doftjasmin skott...
tepa
Hej

Min Doftjasmin har blommat ut för länge sen. Vad göra med dessa otaliga nervissna blommor ? Ska jag bara klippa bort toppen av hela kvisten med vissna blommor på ? Har sett något nytt skott också. Dessa ska ju klippas regelbundet hela våren. Men HUR ? Det är bara pyttesmå blad ännu. Bara toppa lite ? Hur mycket ? Måste de bli större först ?

Hälsn Tepa
lissa
Jag vet inte hur man SKA behandla dom, jag vet bara hur jag har behandlat mina, men det kan alltså vara fel..
När blommorna har vissnat klipper jag bort den där "klasen " dom satt på... men det gör jag vart efter dom slokar.
Men att klippa av dom något skott har jag aldrig gjort...Varför ska man göra det ?? Jag har alltid glatt mig när det har kommit nya skott, blad och kvistar..men som sagt unsure.gif
Jag har hört att man ska/kan formklippa lite när det behövs,( förutom klasarna)och när blomsäsongen är helt över kan man klippa lite mer..om du har den ute under sommaren kan du ju kanske få 2 blomningar..
Mina var väldigt gamla, och jag gjorde en alltför hård nerklippning i höstas, och naturligtvis dog dom..
Hoppas att någon annan svarar på det där med att klippa bort skott, för då får jag också reda på anledningen...
tepa
Hej

Nu har jag klippt bort de torra klasarna. Jag har också sett några nya skott. Man kanske ska klippa ner dem för att undvika att de blir för långa ? Var månne man ska klippa då ? Ovanför de där nedre bladen ? Jag provade klippa ett skott på det sättet. Den sista bilden, den ensamma pinnen till höger om skottet klippte jag bort efter att jag tagit bilden, det hade suttit en torr blomklase där.

Hälsn Tepa
lissa
tepa, jag förstår inte riktigt vad du menar..Att du skulle klippa bort klasarna är ju klart, men varför vill du ta bort skotten ?? skottet med ett par blad i toppen, är så i början, men sedan kommer det att växa ut fler blad på det skottet, och dom kommer nedanför dom där toppbladen
Porslinsblommorna ( hoyas) skickar ju ut ett långt skott som inte har något blad, utan det blir som en lång smal pinne, men sedan efterhand , så kommer det ju blad på den utväxta "pinnen "och blir då den nya bladrankan..., och det är så det fungerar på jasminen också.
Jag har en känsla av att du trodde att skottet var utan blad för att det letade efter ljus och att det alltså var ett rangligt förvuxet skott eftersom det bara hade dom där bladen i toppen...men det är så dom fungerar...så klipp inte bort dom utan linda dom runt det där stödet du har..
En annan sak att tänka på är att det där skottet sträcker sig eftr något att klättra på. Om du leder det till kedjan så får du se att det snabbt kommer att linda sig där, och snabbt går det..jag försökte alltid få dom att gå neråt, men dom vände sig uppåt igen, ofta vände dom sig rakt ut i luftenoch uppåt tills dom fick stöd av sig själv, dvs sin egen ranka...dom gör allt för att komma uppåt igen. Om jag var borta under tiden skotten kom, då snurrade den in sig i veven till markisen... biggrin.gif
tepa
Tack, Lissa. Nej, jag har inte klippt skottet. Ska alltså inte göra det heller. Men jag är helsäker på att jag läst nånstans i något skötselråd, att man ska toppa skottena hela våren.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
den blommar på dom skotten sen till hösten-vintern-våren. om du kan så ställt ut den vid +10c (ta in vid frost). sätt den först i halvskugga sen i maj soligt. har du den ute så får du inte dessa långa och taniga skott.

sedan har du den ute till hösten( ta in den innan frosten kommer), och då är det den tiden som den oftast bildar nya knoppar. tar du sedan in den och placerar den ca +15c +20c och extra ljus så blommar den sen hela hösten-vintern , äldre ex kan fortsätta in på våren. när den blommat klart kan du placera den lite svalare och sedan tar du ut den igen.

ska du klippa den så gör du det direkt efter blomningen. och då kan du toppa dom skotten som blommade ner till hälften, dom äldre skotten ska du spara.
lissa
Flaxss, blommar din på hösten ?? Mina blommade alltid på våren , ja egentligen vinter för det brukar vara i februari, och om jag då klipper bort klasarna ordentligt och ger den gott om vatten hela tiden, så kan den blomma om en gång till lite längre fram..
Mina skott var alltid som långa taniga rankor när dom kom, men sen kommer det ju fullt med bla på dom, och då är det slut med tanighet..ja prcis som jag skrev...men mina kanske inte uppför sig som dom borde göra, vem vet... biggrin.gif
GLAD PÅSK
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon