|
Nu har jag bestämt mig att bakom vårt staket ut mot vägen ska jag plantera rosor. Jag har läst i LÅG bibel men nu behöver jag er hjälp. I ena änden står tre ädelsyrener och i andra änden två syrenbuddlejor. Där i mellan är ca 4 m gräsmatta och nu vill jag ha rosor där, tror att tre kan bli lagom om det är buskrosor som får bre ut sig. Hoppas ni kan hjälpa mig Önskemål: - färg vit, rosa i nyanser, evt gul/aprikos, olika sorter som passar ihop. - romantisk känsla, inte för stela, de får gärna hänga ut lite över staketet och bli 1,5-2m - vi har sandjord (som jag kommer bättra efter alla konstens regler), läget är syd men kommer få skugga av staketet i början, zon 1 - så friska som möjligt (har precis slängt en massa rabattroser med svartfläcksjukan) - varierande blommning ett plus, liksom nypon och god doft Vet att det är massa önskningar men har ni någon tanke om vad som skulle kunna passa mig tar jag tacksamt emot alla tips!
kicki.p
08-04-2009, 21:34
Stanwell perpetual!!!'Henry Hudson' och 'Louise Bugnet' skulle jag välja, alla med lång blomningstid, alla i rosa toner, och efter min förmåga att bedöma, väldigt friska.
tack för svaret, ska genast kolla upp dom. Dum fråga men på ett ungefär hur länge får man vänta innan rosorna når över metern? Kan dom klara sig i skuggan bak staketet som små?
Ezereht
08-04-2009, 21:45
stanwell har ganska annorlunda växtsätt än henry hudson och louise bugnet vad jag förstått. Kanske bättre med nått som passar ihop mer i form?
Aqvakul
08-04-2009, 21:52
Stanwell perpetual har ett lite tråkigt växtsätt och passar därför kanske bättre i bakgrunden, där den överdådiga och långa blomningen kan avnjutas lite på avstånd.
men hur fungerar canadarosorna här i sydligast skåne, blir det inte för varmt för dem?
Louise Bugnet är mycket frisk och otroligt omtyckt av alla rosvänner, den kan man säkert ha i zon 1, annars sägs det att Kanadarosorna är friskare längre upp i landet. Tar några vanliga, vackra buskrosor.  Ispahan, mycket frisk och doftar starkt, blommar en ggn. Blir ca 2 m  Jacques Cartier, stark doft, Portlandsros och blommar hela sommaren, blir 1.5 - 2 m  Rose de Rescht, stark doft och blommar hela sommaren. Blir ca 1.5 m, kan användas till sylt, gele, marmelader, mycket färg, smak.  Mme Boll, också en Portlandsros med stark doft, blommar hela säsongen och blir ca 1.5 m Kika annars i mina album där finns många andra buskrosor.
Kajsa: tittade i ditt album och när jag kollad svar hade du skrivit här  Blev helt förtjust i dina albaroser. Tror du det skulle funka bakom ett staket? Både Maidens Blush, Mme Plantier coh Celestial såg helt fantastiska ut och dessutom verkar dom växa fort vilket är ett plus. Vi har det så tomt ut mot gatan... Vad tror du om det??
Jo dom är fina med vackra blommor, men kanske ska du blanda Albarosor med andra buskrosor också, då dom bara blommar en ggn. men det gör man som man själv vill !
gulmåra
09-04-2009, 06:32
Hej! En fin rugosa är Schneezwerg. Vita blommor, fina nypon och remonterar . Det brukar finnas både nypon och blommor på hösten. Tror att den ska få tillräcklig höjd hos dig i zon 1. Har typiskt nog ingen bra bild..... En Austin-rugosa som kanske kan vara lite knepig att få tag på är Snowdon. Massor med vacka balettkjolar.. Suck, jag har inte plåtat den heller...
Wasagaming, kanske? Jag satte den i höstas och hoppas att den står ut i värmen här i zon 1.
Tack alla för era svar. Ska kolla upp rosorna senare i kväll. Kunde inte sova i natt för jag låg bara och tänkte på mina rosor Det finns så många och så få bilder på hela buskar så då är det svårt att få ett hom om växtsätt. Samtidigt är det svårt att veta om bladverket passar i hop. Hur tänker ni där? Vad ska man passa sig för så det inte blir fel? Ljust/ mörkt funkar det? Nyanser ex silvrigt?
Ezereht
09-04-2009, 19:15
Bladverket tror jag inte spelar så stor roll, färger och så, det är nog bara snyggt om det varierar lite. Fast rabattrosor med jätteblanska blad kanske inte är det snyggaste bredvid en mera buskros.
Är det någon av rossorterna som är mer snabbväxande än ändra, kunde ju vara kul att få upp någon av dom lite snabbare. Hur långt tid har det tagit för er innan det blivit buske av det?? Sitter och läser om de ni föreslagit men ofta är det ju bara bild på själv blomman och man får ingen känsla av hur busken ser ut som helhet. Borde nog ge det en sommar och åka till ex fredriksdal, sofiero och kika men jag vill så gärna få planerat så det händer lite. Har de tre två somrar vi bott här planterat häck rint huset och fruktträd men nu vill jag ha blommor!!!!!!!
Kan rekommendera alba-rosor.  De växer fort, och blir relativt stora. Riktiga snygga buskrosor. Visst, de blommar bara en gång, men desto rikligare, och dessutom - vilka andra träd och buskar blommar mer än en gång? Celeste och Mme Plantier kan varmt rekommenderas. De blommar rikligt, doftar ljuvligt, och bildar stora riktiga buskar. Annars med sandjord så är pimpineller och rugosor torktåliga rosor. Gallicor trivs också med relativt torr och mager jord. Engångsblommande rosor är tåligare mot torka och mager jord än remonterande. Har du god tillgång till vatten och gödsel så spelar det mindre roll. Pimpineller och rugosor har egna distinkta bladverk. Om du inte ska plantera nu på stört skulle jag rekommendera ett besök på Fredriksdals rosarium, så kan du skaffa dig en egen uppfattning. Vill du kolla in pimpinellerna, och det viktigaste av allt - lukta på dem, så bör du vara där i början av juni. Annars är det slutet av juni/början av juli som gäller för de flesta rosor. Om du bara sätter tre rosor så välj de största du kan hitta. Jag hade nog spettat ner 6-8 rosor på 4m. Vad gäller storleken som Kajsa, och LÅG, anger så måste jag göra något fel,  för mina rosor tycks aldrig bli mer än hälften så stora, (med något enstaka undantag  ). Staket sa du, hmm..., en klätterros hade nog inte varit så dumt. Alltså en klätterros också, utöver buskrosorna. Kan aldrig bli fel.  Kanske Ayrshire Splendens, el Blairii no 2, el Coupe de Hebe, el Bourbon Queen? /S PS Krukodlade rosor säljs och planteras mitt i sommaren. T ex i samband med rosdagarna, 1:a helgen i juli, på Fredriksdal. Om de händelsevis inte har just de rosor du vill ha, så ligger ju Flora Linnea intill, och Cedergrens några stenkast söderut i Råå.
Ja, jag borde nog ta en tur till Fredriksdal innan jag bestämmer mig. Var där förra året och njöt av alla underbara rosor, antecknade flitigt och sen slarvade jag bort lappen  Irriterande!! Blir bara så frustrerad av att vänta...
He, he, det låter bekant,  bortsett från att jag, tack och lov, inte har förlorat mina anteckningar. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|