Full version: Vad är detta!?!?
sagani
Den här köpte jag för ca ett år sedan, har helt glömt vad det är...

Problemet är att nu har den blivit ung fyra ggr så hög som den var när jag köpte den, och skulle behöva plantera om den. Men vad ska jag plantera den i? Jag vill absolut inte orsaka att den dör från mig, jag tycker den är häftig.

Det måste vara någon slags sukkulent, men vad? Och vad ska jag plantera om den i?

Tack i förhand för hjälpen!!!!!!!! smile.gif

[attachment=32927:001a.jpg]
MariaS
Det ser ut att vara en art av echeveria, kan även vara en crassula. Plantera den i en blandning av plantjord och grov sand (3-5mm)
sagani
Ska den stå i en stor kruka, eller vill den stå lite trångt?

Tack för hjälpen!!!!!
Nauti
Det är en Crassula, mer specifikt vet jag inte. Jag fick en likadan för ett år sedan. Jag planterade om min i en stor kruka med planteringsjord blandat med sand och den växte ur den ganska snabbt, så de verkar vilja ha en del plats. Nu är det massor av småplantor som sticker upp från botten och den har en stor blomma, så jag tror att min trivs i alla fall smile.gif
DykUnderYtan
Jag har en som ser likadan ut, med de rödaktiga kanterna på de största bladen. Min är inte lika hög men den jag har är en Kalanchoe thyrsiflora "Red Lips". Dessert rose står det också men ingenting om hur den ska skötas tyvärr...
evaisa
Om den har mjuka luddiga blad gissar jag också på kalanchoe... eller hur det stavas....

Är de hårda kan jag gissa crassula
sagani
Jag sökte på allt möjligt, och kom till slut fram till att det måste vara en sorts crassula, sen mer specifikt vilken, det var ltie svårare.
Men det spelar inte så stor roll, nu har jag ju fått hjälp med hur jag ska plantera den!!

Tack så hjärtligt mycket för hjälpen!!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon