inkans
Hej!
Huset vi köpte (Jönköping) för två år sedan hade denna underbara vinranka i uterummet när vi flyttade in. Den växer i marken, men stammen har ett hål i golvet där den fortsätter att växa upp i ett inglasat oisolerat uterum. De gröna druvorna mognar i slutet av aug / september, och de är söta och goda - med kärnor.
Det vore intressant att veta vilken druva det kan tänkas vara, kan någon hjälpa mig?

Jag skulle tro att den är 10 - 15 år gammal. Om det är några fler uppgifter som kan hjälpa mig att få reda på vilken sort det är, berätta gärna! Jag försäker så gott jag kan att lära mig ta hand om denna skatt!

/Inkan i Jönköping
Åsa, mälardalen zon 2
Dr Scmidtmanns Sockerdruva

Tycker jag det ser ut som och det är en ganska vanlig sort.
inkans
Tack Åsa!
Det låter väldigt troligt att det är den sorten. Vi har aldrig besvärats av att det varit mycket kärnor i dem, men det kanske finns olika varianter där vissa har mindre kärnor. Nu när jag vet sorten blir det enklare att ta hand om den på rätt sätt. Det verkar som att den här sorten mognar tidigt (aug-sept) och att man förmodligen ska beskära den tidigare av den anledningen (okt-nov). Jag beskar den i januari och trodde det var korrekt, men den blöder. Blödningen verkar dock inte påverka hur den mår och det ser ut att läka av sig själv efter hand.

Finns det något sätt att uppskatta ålder? Jag skulle gissa att den är 10-20 år gammal.
Hur gammal kan en vinranka bli?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon