Full version: Dagens BILD
svennis
Robbi Burns, en scots ros från David Austin.

Robbi Burns.JPG

Ezereht
Oh vad fin biggrin.gif Och Robbie Burns var inte han berömd från något krig där i högländerna? *måste gå och googla
duh.gif Poet minsann... värst vad jag hade fel.. han som skrev auld lang syne..

Vilken glad-ros !
Kajsa
Vacker svennis, har den ett annat namn med, hittar den inte på Help me find. Är det en pimpinell ? Var har du köpt den ? Hur hög blir den ?
svennis
Det är en pimpinell.
Jag har ju fått den av noranettan.....
Vet inte hur hög den blir ännu... 1,5m

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/robbie-burns/

www.rosenposten.dk
Ezereht
Rosenposten har den, och dom säger den går till zon VI wub.gif
Ezereht
Faktiskt många pimpineller som är jättefina, Svennis behöver dom alla oändlig plats? Sprider dom sig jättemycket? Så här är det när man inte har Stiffes stora fält.. blush.gif
svennis
[quote name='Ezereht' date='10-04-2009, 09:40' post='1004130']
Faktiskt många pimpineller som är jättefina, Svennis behöver dom alla oändlig plats? Sprider dom sig jättemycket? Så här är det när man inte har Stiffes stora fält.. blush.gif
Nej Nej, vem har skrämt DIG.
De går ju att ta bort om det behövs! Oftast inte det som är broblemet
Du har väl HULDRA? Den växer på höjden

Skrivit på vår bisida, försöker hålla igång

http://web.telia.com/~u76904017/index.htm
Ezereht
Ah du får posta lite mera foton från din trädgård svennis så man får se bina och hönsen (och rosorna). Nej har inte Huldra, har nog bara två pimpineller än så länge; Aïcha och Findlands vita ros (flora plena?). FVR skickar ganska bra med rotskott, det är nog den som gjort mig lite betänksam.
Stiffe
Gott om utrymme kan vara bra att ha ibland smile.gif , men det finns flera pimpineller som inte blir så stora. T ex William III. Själv införskaffade jag bl a Double White, eftersom den enl LÅG bör kunna bli 2m hög, men nyss läste jag i mitt rea-fynd Botanica Rosor att den bara blir 1.2m. confused.gif Tiden får väl utvisa vem som har rätt, just nu när dess andra säsong drar igång är den halvmetern hög. Efter förra säsongens besök på Fredriksdals rosarium, så noterade jag att många pimpineller inte var mer än drygt metern höga. Däremot blir samtliga öerhört täta. Borde fungera utmärkt som en openetrerbar häck.

Oj, höll på att glömma min favoritpimpinell Single Cherry, den blir inte heller så hög vad det verkar.

/S
Ezereht
Botanica Rosor som Rea fynd.. LYLLOS var hittade du det? Jag känner min ros-bokhylla skulle behöva förstärkning wink.gif
Har funderat på Rososr för förnuft och känsla eftersom jag även är ett Jane Austen fan. Var det i den dom skrev om dofter mycket? Eller var det någon annan ros-bok?
Stiffe
Jo, det ska vara den vill jag minnas.

Mitt rea-fynd hittade jag på Akademibokhandeln på ett köpcenter. Inte helt väntat, särskilt inte som jag bara råkade passera ett par veckor efter rea-starten. Skulle kanske ha köpt en lott också. smile.gif

/S
Ezereht
Gick och kollade på www.adlibris.se och dom hade den på bokrean, eller i alla fall till ett bra pris. giggle.gif
svennis
[quote name='Ezereht' date='10-04-2009, 18:24' post='1004325']
Ah du får posta lite mera foton från din trädgård svennis så man får se bina och hönsen (och rosorna). Nej har inte Huldra, har nog bara två pimpineller än så länge; Aïcha och Findlands vita ros (flora plena?). FVR skickar ganska bra med rotskott, det är nog den som gjort mig lite betänksam.
Fick ett gott skratt när du skrivit på bisida... biggrin.gif Vi behöver lyftas
Du får bilder på hönsen, nu är det en shaberhöna mindre, just den som gjorde ordning ett rede med nu fyra ägg.
Grannens schäfervalp jagade livet av den....
Försökte sätta in en bild med tuppen som gal men det gick inte...

4 hönor.JPG

noranettan

Robbie ären helt underbar spinosissima. Blommorna blir ganska stora och den blommar rikt. Jag har inte beskurit busken tidigare, men i år måste jag halvera den eftersom den är uppe i 2-metershöjden nu. Vad kul att sticklingen härifrån har blommat hos dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon