Laura
Utan att veta att man borde plantera vitlök på hösten (jag vet ingenting om odling ännu confused.gif) delade jag upp och planterade en gammal vitlök istället för att slänga det. Detta gjorde jag (på friland) redan någon gång i början på mars. Några veckor senare fick jag myror i växthuset och jag läst att man kunde plantera vitlök för att få bort myror istället för att använda kemikalier. Så jag försiktigt grävde upp lökarna - vilka hade då utvecklat små vita rötter - och grävde ner dem i växthuset. Nu, till min förvåning och glädje blush.gif har det kommit upp till 5cm långa och hårda grodar. Men jag läste lite snabbt genom några tidigare inlägg (jag hinner inte läsa alla) och det ser ut som dessa kommer att inte bli vitlök i år...? crying.gif
Någon?
Tack!
rosita
Jag sätter vitlöksklyftor på våren och jag skördar alltid vitlök i september. Så bara låt du dem växa till sig, så ska du se att det blir fin vitlök om några månader. Nu kan det ju bero lite på vilken zon du odlar i, jag odlar i zon 1, men det hinner säkert bli färdiga lökar hos dig i år.
Laura
Tack Rosita, jag ser fram emot vitlök till hösten då. Som jag skrev precis på en annan tråd till dig, jag bor i zon 1.
smile.gif

förresten, hur gör man en sådan liten signatur så jag slipper berätta var jag odlar? smile.gif
Azur
CITAT (Laura @ 09-04-2009, 12:51) *
förresten, hur gör man en sådan liten signatur så jag slipper berätta var jag odlar? smile.gif
klicka på "Min kontrollpanel" och sen "Ändra signatur".
Preussen
sen så kan du alltid använda vitlöken som färsklök, mumsigt värre. själv satte jag en rad tätt och grunt i feberuari som nu kommit upp och växt till sig bra. lycka till med odlingen!

du har säkert själv sett vitlökstråden men här kommer den en gång till vitlökstråden
Laura
thanks.gif
Ja, jag såg tråden men har inte hunnit läsa genom allt ännu... sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon