pibe02
Hej
I höstas köpte jag en schersminbuske och en pion som jag inte kunde bestämma mig var jag skulle plantera dem.
Ställde därför in dem i förrådet, 5 grader, över vintern men nu när jag var ute och tittade hade schersminen fått massor av små söta ljusa blad och pionen var på väg upp. Vad skall jag göra? Låta dem stå eller ta ut dem? Är rädd att de förfryser om jag tar ut dem (bor i Stockholm) men finns det risk att de växer för mycket nu?
Mvh
Pia
Eva 33c
Det hade varit bättre att du grävt ner dem i trädgården i höstas, på en preliminär plats eller med krukor och allt.
Nu tycker de att det är vår, och har de börjat skjuta skott bör du absolut ta ut dem i ljuset. Ställ dem utanför dörren till ditt hus och så kan du ta in dem om det riskerar att bli många minusgrader. De nya skotten kan annars ta skada även om plantorna nog inte dör. Men dör skotten så blir ju plantan försvagad eftersom den då måste börja om. Men det är ju inte långt kvar till den riktiga våren nu så det ska nog gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon